• Barnehagelæreres samtalestrategier og fem-seks-åringers deltakelse i utvidende samtaler 

      Røe-Indregård, Hanne; Hølland, Silje; Hagtvet, Bente Eriksen (Norsk tidsskrift for logopedi;Nr. 4 | Desember 2019 | Årgang 65, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      I denne casestudien undersøkte vi hvordan kvaliteter ved barnehagelæreres samtalestrategier legger til rette for barns deltakelse i utvidende samtaler. Vi studerte samtaler mellom barnehagelærere og barn i fem-seks-årsalderen ...
    • Et blikk inn i klasserommet - Lek, læring og vennskap 

      Bjørnestad, Elisabeth; Myrvold, Trine M.; Dalland, Cecilie P.; Hølland, Silje; Andersson-Bakken, Emilia; Håøy, Annbjørg; Svanes, Ingvill K.; Sundtjønn, Trude (OsloMet Skriftserie 2023;10 Delrapport II, Research report; Report, 2023-10)
      Denne rapporten er andre delrapport fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige ...
    • "Hit eit steg og dit eit steg" - sakte, men sikkert fremover? 

      Bjørnestad, Elisabeth; Myrvold, Trine M.; Dalland, Cecilie P.; Hølland, Silje (OsloMet Skriftserie 2022 - DELRAPPORT 1;Nr. 7., Research report, 2022)
      Rapporten er første delrapport fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige grunnskole ...
    • Klasserommets praksisformer 20 år etter - En evaluering av seksårsreformen 

      Bjørnestad, Elisabeth; Pedersen Dalland, Cecilie; Hølland, Silje; Myrvold, Trine M.; Krogstad Svanes, Ingvill; Andersson-Bakken, Emilia; Sundtjønn, Trude; Håøy, Annbjørg (OsloMet Skriftserie 2024;4, Research report; Report, 2024-06-18)
      Dette er sluttrapporten fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97) ...
    • Koronapandemiens konsekvenser for overgang mellom barnehage og skole 

      Myrvold, Trine Monika; Bjørnestad, Elisabeth; Dalland, Cecilie Pedersen; Hernes, Leif; Hølland, Silje; Os, Ellen; Winger, Nina (NIBR-rapport;2022:9, Research report, 2022-08)
      Rapporten formidler resultater fra en undersøkelse om korona-pandemiens betydning for barns forberedelser til overgang mellom barnehage og skole, og for barnas skolestart. Temaer som belyses er barnehagenes forberedelser ...
    • Sosial kompetanse - Hvordan tilrettelegger og fremmer lærere sosial kompetanse i undervisningen? 

      Dorholt, Tage Pedersen (Master thesis, 2022)
      I denne oppgaven utforsker jeg hvordan lærere fremmer og tilrettelegger for utvikling av elevenes sosiale kompetanse i undervisningen på mellomtrinnet. Gjennom denne studien får du belyst betydningen av sosial kompetanse ...
    • «Tilpasset opplæring for elever med norsk tegnspråk». En kvalitativ studie av hvilke faktorer som påvirker lærere i arbeidet med tilpasset opplæring for elever med norsk tegnspråk i videregående skole 

      Ravndal, Mari (Master thesis, 2023)
      Problemstilling: Hvilke faktorer mener lærere er hemmende og fremmende i arbeidet med tilpasset opplæring for elever med tegnspråk i videregående skole? Formål og bakgrunn: Opplæringsrettighetene i og på tegnspråk, for ...