Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Fadum, Aleksandra Hara"
-
«Digital mangfoldighet i matematikkundervisningen: Grunnskolelæreres perspektiv på bruk av digitale ressurser for minoritetsspråklige elever»
Beyer, Vilde Vaa; Bjerkeset, Marlene (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke grunnskolelæreres betraktninger rundt hvordan de benytter digitale ressurser i matematikkundervisning av minoritetsspråklige elever. For å undersøke grunnskolelæreres ... -
Er nivådeling fremtidens differensieringsmodell? En kvalitativ studie av læreres erfaringer med og betraktinger om nivådeling i matematikkfaget
Strohkirchen, Fredrik Slåsæther (Master thesis, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke betraktninger lærere har om nivådelt undervisning i matematikk. Datamaterialet baserer seg på fire ungdomsskolelærere. Grunnlaget for oppgavens resultater bygger på ... -
An investigation activity as a means of including students in mathematical sensemaking
Fadum, Aleksandra Hara; Kleve, Bodil; Rodal, Camilla (Skrifter från SMDF;Nr. 14, Chapter; Peer reviewed; Journal article, 2021)We report on a classroom observation undertaken as part of a larger study of mathematics classroom practice in Norway, focusing on inclusivity. We observed a Ninth grade small-group activity in which the goal was to maximise ... -
Matematikklekser i barneskolen. En studie av foreldres holdninger til og involvering i barns matematikklekser
Storebø, Kathrin Liselott (Master thesis, 2020)Formålet med denne masteroppgaven har vært å studere norske foreldre med barn i 1.-7. klasse sine holdninger til matematikkfaget og matematikklekser, samt å belyse hvorfor og hvordan disse foreldrene involverer seg i egne ... -
«Ok, hva tenker du?» En empirisk studie om kommunikasjonsmetoder i praksis
Larsen, Jonas (Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke hvilke kommunikasjonsmetoder som forekommer i praksis. Oppgaven ser også på hvordan lærerens handlinger har innvirkning på de ulike kommunikasjonsmetodene. For å undersøke dette ... -
Videreutdanningsstudenters undervisningskunnskap relatert til likhetstegnets betydning i algebra
Fadum, Aleksandra Hara; Tellefsen, Helga Kufaas (Nordisk matematikkdidaktikk;27 (2), Peer reviewed; Journal article, 2022)Vi ser på videreutdanningsstudentenes forståelse av algebraiske uttrykk og likhetstegnets betydning og hvilke didaktiske konsekvenser det kan få. Vi presenterer resultatene fra en algebraisk oppgave besvart av 82 norske ...