• Evaluering av de statlige arbeidssamvirketiltakene og de kommunale aktivitetstilbudene for yrkeshemmede 

      Helle, Kari Marie; Schafft, Angelika; Seierstad, Ståle; Eide, Ann Kristin (AFI Rapport 1998:5, Research report, 1998)
      Denne rapporten analyserer offentlige attføringstiltak for personer med omfattende yrkeshemning. Hovedfokus er på statlige arbeidssamvirketiltak og kommunale aktivitetstilbud for yrkeshemmede, nærmere bestemt kommunale ...
    • NORAD - en lærende organisasjon? 

      Heen, Hanne; Johansen, Grethe Moen; Sørhaug, Hans Christian (AFI Rapport, Research report, 1998)
    • Døgnåpen handel - konsekvenser for de ansatte. En arbeidsmiljøundersøkelse 

      Lavik, Randi (Rapport 3-1998, Report, 1998)
      Dette er en undersøkelse om arbeidsmiljøet til ansatte som arbeider på ulike tidspunkter i varehandelen. For å belyse dette har vi valgt ut dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner. Det er her man finner de lengste ...
    • Økt brukertilpasning i barnehagen? Sluttrapport fra Utviklingsprogrammet for barnehagesektoren 

      Bjørngaard, Johan Håkon; Bjørngaard, Johan Håkon; Mordal, Tove L. (Rapport 2-1998, Report, 1998)
      I denne rapporten presenterer vi sluttresultater fra ulike undersø-kelser i programkommunene før og etter tiltaksperioden, knyttet til BFDs utviklingsprogram for barnehagesektoren. Vi har tatt sikte på å belyse følgende ...
    • Bærekraftig matforbruk 

      Torjusen, Hanne; Vittersø, Gunnar (Rapport 11-1998, Report, 1998)
      Formålet med denne rapporten er å belyse hvordan bærekraftig-hetshensyn kan forstås og praktiseres på matområdet. I rapporten diskuterer vi hvordan en kan sette sammen et kosthold i tråd med bærekraftighetshensyn. Hvilke ...
    • Ung i Målselv 

      Stefansen, Kari (NOVA Rapport 25/98, Report, 1998)
      Rapporten er skrevet på oppdrag fra Målselv kommune. Analysene i rapporten bygger på en spørreskjemaundersøkelse gjennomført i 1997. Alle elevene ved ungdomsskolene og de videregående skolene i kommunen deltok i undersøkelsen. ...
    • Kjøpepress...hva er det for noe? 

      Storm-Mathisen, Ardis (Arbeidsrapport 4-1998, Report, 1998)
      Denne rapporten tar for seg ungdoms opplevelser og tanker rundt kjøpepress. Rapporten problematiserer hva kjøpepress kan bestå i og hvordan det kan undersøkes blant ungdom. Utover dette har hensikten vært å vinne innsikt ...
    • Forebygging av problematferd blant ungdom 

      Helland, Håvard (NOVA Rapport 17/98, Report, 1998)
      Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Akerhus fylkeskommune. Rapporten gir en omfangsrik gjennomgang av nyere forskningslitteratur knyttet til forebygging av ulike typer problematferd blant ungdom, det vil si vold, ...
    • Reklame rettet mot barn på Internett - en forstudie 

      Borch, Anita (Arbeidsrapport 2-1998, Report, 1998)
      Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ...
    • Økt brukertilpasning i barnehagen? Sluttrapport fra Utviklingsprogrammet for barnehagesektoren 

      Bjørngaard, Johan Håkon; Bjørngaard, Johan Håkon; Mordal, Tove L. (Rapport 2-1998, Report, 1998)
      I denne rapporten presenterer vi sluttresultater fra ulike undersø-kelser i programkommunene før og etter tiltaksperioden, knyttet til BFDs utviklingsprogram for barnehagesektoren. Vi har tatt sikte på å belyse følgende ...
    • Menneske og dyr. En kvalitativ studie av holdninger til kjøtt 

      Guzman, Maria A.; Kjærnes, Unni (Arbeidsrapport 6-1998, Report, 1998)
      Målsettingen med dette prosjektet er å oppnå en bedre forståelse av hva som ligger til grunn for forbrukernes holdninger til kjøtt og bruk av kjøtt. Andelen av befolkningen som ikke spiser kjøtt er forsvinnende liten ...
    • Miljøargumentasjon i markedsføring. En innholdsanalyse av tre reklamekanaler 

      Enger, Anniken (Rapport 1-1998, Report, 1998)
      Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ...
    • Kriseatferd. Svake forbrukeres holdninger til og finansiering av forbruk 

      Tufte, Per Arne; Borgeraas, Elling Martin (Rapport 9-1998, Report, 1998)
      Temaet for denne rapporten er hvilken holdning svake forbrukere har til forbruk og hvordan de finansierer forbruket sitt. Temaet deles inn i tre problemstillinger. Den første problemstillingen er å finne fruktbare ...
    • Har barnet mitt vært utsatt for seksuelle overgrep? 

      Mossige, Svein (NOVA Rapport 21/98, Report, 1998)
      Temaet for undersøkelsen er hvordan mødre håndterer en bekymring for seksuelle overgrep mot eget barn og mulig overgriper er et nært familiemedlem. Tanken på at det kan ha skjedd seksuelle overgrep bryter med grunnleggende ...
    • Ungdomstid i storbyen 

      Bakken, Anders (NOVA Rapport 7/98, Report, 1998)
      11 425 Oslo-ungdommer i alderen 14-17 år deltok våren 1996 i Ungdomsundersøkelsen i Oslo (Ung i Oslo 1996). Rapporten presenterer hovedresultatene fra undersøkelsen. Formålet er å gi et bredt og oppdatert bilde av både ...
    • Strukturelle endringer i varehandelen og endringer i forbrukeratferd og holdninger 

      randil (Arbeidsnotat 15-1999, Notat, 1999)
      De siste 20 årene har det skjedd store endringer i norsk varehandel. Nesten alle butikker er i dag organisert i kjeder, og nye konsepter, som miniprisbutikkene, har sett dagens lys og blitt populære handlesteder. Åpningstidene ...
    • Produktutvikling og sortimentspolitikk i kjedenes tid 

      Jacobsen, Eivind (Arbeidsnotat 12-1999, Notat, 1999)
      I dette innlegget ønsker jeg å fokusere på noen av betingelsene for produkt- og sortimentsutvikling i det norske jordbruksbaserte matvaresystemet - fra jord til bord. Mens de foregående innleggene i stort mon har lagt ...
    • Strukturelle endringer i varehandelen og endringer i forbrukeratferd og holdninger 

      Lavik, Randi (Arbeidsnotat 15-1999, Notat, 1999)
      De siste 20 årene har det skjedd store endringer i norsk varehandel. Nesten alle butikker er i dag organisert i kjeder, og nye konsepter, som miniprisbutikkene, har sett dagens lys og blitt populære handlesteder. Åpningstidene ...
    • Brukstid på vaskemaskin, støvsugere og komfyrer 

      Tufte, Per Arne (Arbeidsnotat 14-1999, Notat, 1999)
      Denne rapporten er basert på tre enqueter som Forbrukerrådet gjennomførte blant For-brukerrapportens abonnenter. Den første undersøkelsen er fra våren 1994 og omhandlet vaskemaskiner, den andre fra høsten 1995 og tok for ...
    • Produktutvikling og sortimentspolitikk i kjedenes tid 

      Jacobsen, Eivind (Arbeidsnotat 12-1999, Notat, 1999)
      I dette innlegget ønsker jeg å fokusere på noen av betingelsene for produkt- og sortimentsutvikling i det norske jordbruksbaserte matvaresystemet - fra jord til bord. Mens de foregående innleggene i stort mon har lagt ...