Browsing ODA Open Digital Archive by Author "randil"
Now showing items 21-40 of 40
-
Miljømonitor
randil (Arbeidsnotat 5-1999, Notat, 1999)Dette notatet er en del av prosjektet ”Bærekraftig forbruk, forholdet mellom forbrukernes holdninger og handlinger. En monitor”. Prosjektet er finansiert av Program for forbrukerforskning, Program for bærekraftig produksjon ... -
Mobilitet i ulike markeder, informasjonskanaler og grensehandel
Schjøll, Alexander; randil (Report, 2012)Denne rapporten tar for seg forbrukernes mobilitet bank/forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester. Data er primært SIFO-surveyen i ulike år som er kilden. Færre nordmenn bytter ... -
Noen reklamer ergrer mer enn andre
randil (Prosjektnotat 9-2009, Notat, 2009)Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på reklame. SIFO-surveyen er undersøkelser som gjennomføres noenlunde jevnlig, og der noen temaer går igjen, mens andre er nye. I undersøkelsen ... -
Priser og endringer merverdiavgift for mat
Schjøll, Alexander; randil (Prosjektnotat 8-2013, Notat, 2013)Dette prosjektnotatet bygger på scannerdata fra Nielsen Norge og konsumprisindeksen utgitt av Statistisk sentralbyrå. Hensikten med notatet er å sammenligne prisutviklingen i kiosk, bensinstasjon og servicehandelsmarkedet ... -
Prisforskjeller og grensehandel mellom Norge og Sverige
randil (Oppdragsrapport 5-2003, Report, 2003)I rapporten presenteres prisforskjeller på typiske grensehandelsprodukter, kjente merkevarer og alkoholholdige drikkevarer. I tillegg presenteres utviklingen i prisnivå i Norge og Sverige sammenlignet med EU spesielt, ... -
Prisforskjeller, prisutvikling og prisspredning i Norge og Sverige – 2002, 2003 og 2004
randil (Fagrapport 3-2004, Report, 2004)Merkevarer mat var i oktober 2003 gjennomsnittlig 15 prosent lavere i Sverige enn i Norge, mens merkevarer ”non-food” var 8 prosent lavere. Dette var en reduksjon fra oktober 2002, da merkevarene samlet var 22 pro-sent ... -
Prissammenligning av handlekurv mellom Lidl og andre norske lavpriskjeder
Dulsrud, Arne; randil (Oppdragsrapport 14-2004, Report, 2004)Nummer: 14-2004 Tilknyttede prosjekter Prismålinger -
Prisutvikling etter merverdireformen - to år etter
randil (Prosjektnotat 8-2003, Notat, 2003)Nummer: 8-2003 Tilknyttede prosjekter Pris og konkurranse -
Prisutvikling i Norge og Sverige pr. juni 2005
randil (Prosjektnotat 4-2005, Notat, 2005)Fra desember 2004 til mai 2005 gikk matvareprisene opp med 1.7 prosent. I samme periode årene før, fra desember 2003 til mai 2004, gikk matvareprisene opp med 1,4 prosent. Det vil si at matvareprisene gikk opp mer i en ... -
Salg av tobakk
randil (Prosjektnotat 3-2012, Notat, 2012)Nummer: 3-2012 Tilknyttede prosjekter Tobakksvarer -
Sammenlignende prisundersøkelse mai 2001
randil (Oppdragsrapport 8-2001, Report, 2001)mai 2001 ble det gjennomført en sammenlignende prisundersøkelse i 11 dagligvarekjeder i Oslo. Dette er en oppfølging av en tilsvarende undersøkelse høsten 2000, i hhv Oslo-området og Kristiansands-området (Lavik 2000). ... -
Sammenligning av priser mellom Norge og Sverige på enkelte merkevarer
Dulsrud, Arne; randil (Prosjektnotat 1-2003, Notat, 2003)Gjennomsnittlig er prisene på 24 merkevarer 21 prosent lavere i Sverige enn i Norge. De fles-te merkevarene er internasjonale merkevarer. Produkter som er mer enn 25 prosent billigere i Sverige enn i Norge er enkelte ... -
Sammenligning av priser mellom Norge, Sverige og Danmark på enkelte merkevarer - 2010
randil (Prosjektnotat 4-2011, Notat, 2011)Vi har sett på gjennomsnittsprisene på 27 merkevarer innen næringsmidler og 11 merkevarer av såkalt ”non food” fra mars 2010. Gjennomsnittlig var prisene på næringsmidler 7 prosent lavere i Sverige enn i Norge, og 13 prosent ... -
Strukturelle endringer i varehandelen og endringer i forbrukeratferd og holdninger
randil (Arbeidsnotat 15-1999, Notat, 1999)De siste 20 årene har det skjedd store endringer i norsk varehandel. Nesten alle butikker er i dag organisert i kjeder, og nye konsepter, som miniprisbutikkene, har sett dagens lys og blitt populære handlesteder. Åpningstidene ... -
Søndagshandel og åpningstider - synspunkter og holdninger i endring?
randil (Arbeidsnotat 7-1999, Report, 1999)Denne våren har åpningstidsebatten i media vært ekstra høyrøstet. SIFO har over lengre tid arbeidet med åpningstidsproblematikken innen varehandelen, og vi ønsket derfor å se om denne debatten hadde påvirket forbrukernes ... -
Telefonsalg og reklame
Brusdal, Ragnhild; randil (Prosjektnotat 2-2007, Notat, 2007)Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på telefonsalg og reklame. Resultatene viser at parallelt med en økende mengde reklame er det en økende andel som ergrer seg over dette. Noen ... -
Telefonsalg og telefonhenvendelser til forbrukere
Brusdal, Ragnhild; randil (Oppdragsrapport 8-2013, Report, 2013)Denne rapporten ser på resultater fra SIFO-surveyen 2011, 2012 og 2013 om telefonsalg og telefonhenvendelser fra næringsdrivende og frivillige organisasjoner. Spørsmålene som ble stilt tok sikte på å kartlegge forbrukernes ... -
Telefonsalg og telefonhenvendelser til privatpersoner
Brusdal, Ragnhild; randil (Prosjektnotat 6-2012, Notat, 2012)66 prosent svarer at de har reservert seg mot telefonsalg. Av disse svarer 81 prosent at de likevel blir oppringt av kommersielle bedrifter, hvorav 70 pro-sent av disse igjen svarte at de ikke var kunde hos bedriften som ... -
Telefonsalg, telefonhenvendelser og reklame
Brusdal, Ragnhild; randil (Prosjektnotat 6-2011, Notat, 2011)Nummer: Prosjektnotat nr 6-2011 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey -
Tillit til kjøtt
randil; Borch, Anita; Borgen, Svein Ole; Kjærnes, Unni (Oppdragsrapport 14-2010, Report, 2010)Rapporten drøfter karakteristiske trekk ved den norske forsyningsmåten for kjøtt. Drøftingen bygger på kjent kunnskap om tilbudssiden, reguleringsformer og etterspørselssesiden, og knytter dette sammen til et overgripende ...