• Sårbare bilder på sosiale medier: En studie om bildedelingskultur, kommersielle påvirkninger og kritisk medieforståelse blant ungdom 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Fiane (Rapport;17-2021, Report, 2021)
      Deling av sårbare bilder på sosiale medier er blitt en stor del av dagens ungdomskultur. Sårbare bilder er subjektivt definert og omhandler bilder man ikke vil skal havne på avveie og sees av andre de ikke var tiltenkt. ...
    • «Sharenting» – til barnets beste? Personvern og kritisk medieforståelse knyttet til foreldres deling av egne barn i sosiale medier 

      Reich, Clara Julia; Bøyum, Live; Teigen, Helene Fiane; Steinnes, Kamilla Knutsen (SIFO-rapport;9-2023, Report, 2023)
      Denne rapporten handler om sharenting - foresattes deling av innhold om barna sine på sosiale medier - i en norsk kontekst. Formålet med rapporten er å kartlegge hvordan deling foregår og å øke forståelse for foresattes ...
    • Skreddersøm til barnets beste? Om personvern og markedsføring på norske barns sosiale medieprofiler 

      Rosenberg, Thea Grav; Storm-Mathisen, Ardis; Steinnes, Kamilla Knutsen; Mainsah, Henry (Barn;Vol 37 No 3-4 (2019): Forskning om barn og barndom i Norden, Journal article; Peer reviewed, 2019-01-15)
      Denne artikkelen diskuterer barns rett til deltagelse og beskyttelse på internett i relasjon til kommersielle tredjepartsaktørers bruk av digitale persondata. Det tas utgangspunkt i FNs barnekonvensjon, norsk lovgivning, ...
    • Spise eller kaste? 

      Hebrok, Marie; Steinnes, Kamilla Knutsen; Heidenstrøm, Nina; Tangeland, Torvald (Oppdragsrapport nr. 10-2018, Report, 2018)
      Denne rapporten presenterer en studie av betydningen av hvordan forbrukerne gjør vurderinger av matens holdbarhet og spiselighet, samt betydningen av datomerking og tilleggsmerking for matsvinnet i norske husholdninger. ...
    • Søte jenter og tøffe gutter. En kunnskapsoppsummering om barn som forbrukere i et kjønnsperspektiv 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Mainsah, Henry (Rapport;1-2019, Research report, 2019)
      I denne kunnskapsoppsummeringen belyser vi hvordan barn og unge må forholde seg som forbrukere i kjønnede markeder. Litteraturgjennomgangen tar primært for seg nordisk forskning av nyere dato som omhandler barn og unge i ...
    • Too Cute for Words: Cuteness Evokes the Heartwarming Emotion of Kama Muta 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Blomster, Johanna Katarina; Seibt, Christa Beate; Zickfeld, Janis Heinrich; Fiske, Alan P. (Frontiers in Psychology;March 2019 | Volume 10 | Article 387, Journal article; Peer reviewed, 2019-03-01)
      A configuration of infantile attributes including a large head, large eyes, with a small nose and mouth low on the head comprise the visual baby schema or Kindchenschema that English speakers call “cute.” In contrast to the ...
    • Unges forhold til kjøp av overraskelsespakker (lootboxes) i dataspill 

      Borch, Anita; Steinnes, Kamilla Knutsen (SIFO-rapport;4-2023, Report, 2023)
      «Lootboxes», dvs. overraskelsespakker i dataspill, vekker bekymring verden over, blant annet fordi de etterligner gambling-mekanismer og tilbys i spill som spilles av barn og unge. En gjennomgang av tidligere forskning ...
    • Virkemidler for forbruksendringer – med utgangspunkt i tiltak fra Klimakur 2030 

      Tangeland, Torvald; Heidenstrøm, Nina; Haugrønning, Vilde; Throne-Holst, Harald; Hebrok, Marie; Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi; Steinnes, Kamilla Knutsen (Rapport;15-2020, Research report, 2020)
      Rapporten omfatter innsamling, systematisering og evaluering av forbruksrettede virkemidler for å utløse et utvalg av tiltakene i Klimakur 2030. For å endre forbruket kan vi skifte ut produkter til mer klimavennlige ...
    • Wean off green: On the (in)effectiveness of biospheric appeals for consumption curtailment 

      Herziger, Atar; Berkessel, Jana; Steinnes, Kamilla Knutsen (Journal of Environmental Psychology;Volume 69, 101415, Journal article; Peer reviewed, 2020-04-11)
      Ecologically-friendly lifestyles such as Minimalism—living with less—are gaining attention in popular media outlets. However, it is unclear whether ecological concern is driving the popularity of these lifestyles, and how ...