Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Maus, Ingvill Gjerdrum"
-
Critical design literacy through reflection in design
Maus, Ingvill Gjerdrum (Proceedings of the DRS LEARN X DESIGN 2021;Volume 1. Proceedings of the DRS LEARN X DESIGN 2021. 6th International Conference for Design Education Researchers. 24–26 September 2021 Jinan, China. Engaging with Challenges in Design Education, Conference object, 2021)This paper discusses a conceptual review of three frameworks for students’ reflection in general design education. The frameworks were selected for their different focus of attention with respect to students’ engagement ... -
Democratic design literacy research
Maus, Ingvill Gjerdrum (Conference object, 2022)This paper presents ideas about education and democracy embedded in studies on design literacy for sustainability. The descriptions of one semi-structured group interview study and one action research study provided in ... -
Editorial Track 02: Empowering Critical Design Literacy: Exploring Practices, Discourses and Implications in and Across Design Education from Kindergarten to PhD
Lutnæs, Eva; Brænne, Karen; Homlong, Siri; Hofverberg, Hanna; Maus, Ingvill Gjerdrum; Fauske, Laila Belinda; Reitan, Janne Beate (DRS Learn×Design 2021: 6th International Conference for Design Education Researchers;Volume 1, Conference object, 2021)In track 02, we invited design researchers and educators to explore, and crack open critical design literacy as a subset of design literacy. At the core of critical design literacy, we suggested the ability to connect to ... -
Enhancing design literacy for sustainability among youth in crafts-based design education
Maus, Ingvill Gjerdrum (Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A; Vol 26 Nr 1 (2019): Techne Series - Techne Serien, Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper discusses the case study Case Sveip, examining enhancement of students’ design literacy for sustainability in craft-based design. In 2015–2016, 2 teachers and 26 8th grade students (aged 12–13), who were organized ... -
Enhancing design literacy for sustainability: Craft-based design for sustainability in lower secondary education in Norway
Maus, Ingvill Gjerdrum (OsloMet Avhandling 2020;Nr 12, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)This PhD thesis consists of three articles and the synopsis of a research project on the enhancement of lower secondary students’ design literacy for sustainability through craft-based design education. This study responds ... -
Kreative problemløsningsstrategier og kritisk refleksjon - en kvalitativ undersøkelse av ungdomsskoleelevers oppgavebesvarelser
Hegsbro, Camilla (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i Fagdidaktikk: kunst og design undersøker ungdomskolelevers ferdigheter i kreative problemløsningsstrategier og kritisk refleksjon. Problemstillingen er formulert som: Hva kan ungdomsskoleelevers ... -
Materialbruk i faget Kunst og håndverk - i forhold til et bærekraftig danningsperspektiv
Idland, Helle Malmei (Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven tar for seg materialbruk i faget Kunst og håndverk i forhold til et bærekraftig perspektiv. Hensikten med oppgaven er å sette større fokus på mulighetene og viktigheten av en bærekraftig praksis rundt ... -
Naturen som læringsarena for naturkunst Kunst- og håndverksundervisning om bærekraftig artsmangfold
Krybelsrud, Marlen (Master thesis, 2023)This master's thesis examines the potentials and challenges that arise when teaching the elementary school subject of arts and crafts is moved out of the classroom and into the school's nearest natural area. Based on Land ... -
Samtidskunst i den videregående skolen: En kvalitativ undersøkelse av tre læreres undervisningspraksis i Kunst, design og arkitektur
Lindberg, Elisabeth Haugland (MEST;2020, Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne avhandlingen er en påstand fra førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge Åsta Rimstad, om at det dominerer en håndverkstradisjon i de praktisk-estetiske fagene og at samtidskunsten fortsatt ... -
Sosialt entreprenørskap, designkompetanse for bærekraftig utvikling - en casestudie
Gimle, Hege (MEST;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har tema designkompetanse for bærekraftig utvikling. Avhandlingen har et fagdidaktisk formål rettet mot undervisning og opplæring av unge voksne i voksenopplæring og yrkesfaglig praksis i fagområder ... -
Viljen til bærekraft - en studie av elevers subjektivering og økologisk oppmerksomhet
Lepperød, Janne (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har til hensikt å komme nærmere forståelsen av hva som fremmer elevenes vilje for å ta vare på miljøet. Oppgavens casestudie tar utgangspunkt i et omfattende, tverrfaglig og praktisk kunst- og ...