Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Ulvik, Oddbjørg Skjær"
Now showing items 1-20 of 40
-
"Å holde tak i hverandre" En studie av profesjonsutøveres beskrivelser og begrunnelser av evidensbasert praksis
Huste, Christine Pedersen (Master thesis, 2023)Blant både forskere og praktikere har evidensbasert praksis vært et omdiskutert tema. Studien søker å undersøke en rekke forhold som kan ha en betydning i profesjonsutøveres møte med barn og ungdom, slik som barn og unge ... -
Barndom på nett - En kvalitativ analyse av mammabloggeres fremstilling av egne barn på Internett
Sinding-Larsen, Helene (Master thesis, 2015)Denne studien tar for seg et relativt nytt og lite utforsket tema, nemlig fremstillinger av barn i mammablogger. Mammablogger kan forstås og utforskes som en slags personlig dagbok på Internett, hvor bloggeren deler ... -
Barnet i teksten : En studie av språk og fortellemåter i tekster om barnevern
Nybø, Elsa (Master thesis, 2006)Denne studien tar utgangspunkt i materialet fra forskningsprosjektet ”Barn som blir plassert utenfor hjemmet – risiko og utvikling”, et samarbeidsprosjekt mellom Barnevernets utviklingssenter på Vestlandet (BUS-V) og Norsk ... -
Barnevernets prestisje : En tekstanalytisk studie av «barn i risiko/skadelige omsorgssituasjoner»
Moi, Christiane Helen (Master thesis, 2014)Jeg ønsker med denne oppgaven å rette fokus på utvalgte tekster i den barnevernfaglige boken «Barn i risiko/Skadelige omsorgssituasjoner». Jeg vil se på hva tekstene gjør, det vil si at jeg vil se etter hva slags forståelser ... -
Barns erfaring med oppvekst i to hjem
Finseth, Trude Kristin (Master thesis, 2017)Jeg har gjort en utforskende undersøkelse og intervjuet ni barn i alderen ni til tolv år om deres erfaring med oppvekst i to hjem. Å lytte til barnas fortellinger synes viktig for å få kjennskap til deres perspektiv for ... -
Barns rett til deltakelse i barnevernet: Samspill og meningsarbeid
Gulbrandsen, Liv Mette; Seim, Sissel; Ulvik, Oddbjørg Skjær (Sosiologi i dag;42 (3-4), Journal article; Peer reviewed, 2012)Barns rett til deltakelse oppfattes som regel som en rett til å bli hørt og ha innflytelse i sin egen sak. I forskningsprosjektet ”Snakk med oss”. Profesjonsutøvelse og barns deltakelse, ser vi barns rett til deltakelse ... -
Bolig og foreldreskap
Lien, Gina Karoline (Master thesis, 2021)The purpose of this master’s thesis is to explore what housing means for parenthood. Questions raised are such as; how and why does our home affect us? How relevant is the material context for the family relationships? ... -
Brukerkunnskapens vilkår Om kvinners møte med hjelpeapparatet i overgangen til å bli mor
Hansen, Solveig Bekkevold (Master thesis, 2023)Denne studien tar utgangspunkt i fire mødres opplevelser i møte med hjelpeapparatet i overgangen til å bli mor. For å få innsikt i mødrenes opplevelser benyttes kvalitativ metode med individuelle intervjuer. Analysen av ... -
Bærekraft - Hvordan er samarbeidet i omsorgssystem rundt fosterbarn sett fra fosterforeldres ståsted
Loland, Jannike; Laaengh, Ellen Jeanette Karlsen (Master thesis, 2023)I denne studien har vi hatt et ønske om å belyse hva det er som gjør et omsorgssystem rundt fosterbarn bærekraftig. Vårt hovedfokus har vært på fosterforeldre som sentrale aktører i et omsorgssystem slik vi beskriver det. ... -
Collaborations between young people living with bodily impairments and their multiprofessional teams: The relational dynamics of participation and power
Skagestad, Linn Julie; Østensjø, Sigrid; Ulvik, Oddbjørg Skjær (Children & society;, Journal article; Peer reviewed, 2020-09-15)This paper explores how more or less relationally oriented forms of professional practices could be expressed in collaborations between young people living with bodily impairments and their multiprofessional teams. The ... -
Deltaking i barnevernet - ein analyse av ungdomar sine forteljingar i lys av posisjoneringsteori
Tunestveit, Merete; Mæhle, Magne Olav; Ulvik, Oddbjørg Skjær (Tidsskriftet Norges Barnevern;Volume 98 | Issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-03-25)I artikkelen utforskar vi vi korleis unge gjev meining til erfaringane sine knytt til deltaking i barnevernet. Det empiriske materialet er basert på intervju med 13 ungdomar om å delta i barnevernet. Ved å nytte narrativ ... -
Den krevende bekymringsprosessen - Utfordringer for pedagogiske ledere i barnehager som vurderer å melde bekymring til barnevernet
Keilman, Edward (Master thesis, 2016)Norsk lov er tydelig på at dersom barnehagepersonell har grunn til å tro at barn de jobber med lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling skal de melde bekymring til den kommunale barneverntjenesten. Forskning ... -
Den skjulte hverdagen : en studie av hvordan papirløse migranter beskriver og forstår sitt hverdagsliv i det norske samfunn
Rutledal, Andrea Louise (Master thesis, 2012)Denne oppgaven handler om papirløse migranters hverdagsliv, og springer ut av en personlig interesse for de papirløses situasjon samt en yrkesetisk motivasjon for å synliggjøre kunnskap fra utsatte grupper. Hensikten med ... -
”Det er kjærlighet og vennskap og litt sorg og…” : en lesning av et fosterbarns fortellinger i en samtale med en barnevernsarbeider
Andersen, Nina Helene (Master thesis, 2011)Studien er knyttet til og inspirert av Høgskolen i Oslos forskningsprosjekt ”Snakk med oss. Profesjonsutøvelse og barns deltakelse”, som dreier seg om hvordan profesjonell praksis med barn kan formes slik at den styrker ... -
Dilemmas and contradictions in hearing children in care proceedings – conceptions of children’s views in an indirect participation arrangement
Føleide, Marie; Ulvik, Oddbjørg Skjær (The International Journal of Children's Rights;Volume 27: Issue 4, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-21)The article is based on interviews with 22 children’s spokespersons in the Norwegian arrangement for indirect participation in care proceedings, and presents analyses of the spokespersons’ experiences of contradictions and ... -
Enslige mindreårige flyktninger i fosterhjem - En studie om omsorgserfaringer
Yassin, Ali (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven undersøker hvordan enslige mindreårige flyktninger opplever og forstår omsorg i fosterhjem, ut fra deres egne beretninger om hverdagslivet i fosterhjemmet. Derfor er denne studien basert på enslige ... -
Fastlegers meldepraksiser til barnevernet : en intervjustudie
Bjørneng, Ragnhild (Master thesis, 2012)Denne studien tar for seg fastlegers meldepraksis til barnevernet. Hvordan går legene frem for å identifisere barnevernsproblematikk og hvilke barrierer er det for å melde fra om bekymring til barnevernet? For at barnevernet ... -
Fellesfaktorer i familieterapi - En litteraturstudie av hva som bidrar til terapeutisk endring
Falkenberg, Marie Lie (Master thesis, 2016)Familieterapi har utviklet seg i ulike retninger, eller skoler, hvor fokuset ligger på ulike intervensjoner eller teknikker, samt på ulike perspektiver på hvordan det definerte problemet oppstår, opprettholdes og løses. ... -
Food practices and risk constructions in Norwegian and French kindergartens
Greve, Anne; Garnier, Pascale; Ulvik, Oddbjørg Skjær; Øien, Ingvil; Chantseva, Victoria; Fallang, Bjørg; Gulbrandsen, Liv Mette; Rayna, Sylvie (European Early Childhood Education Research Journal;Volume 27, 2019 - Issue 4, Journal article; Peer reviewed, 2019-06-27)Food practices are culturally and historically situated, and so are conceptions of ‘risk’. Comparative studies of food practices can highlight these cultural norms and conceptions. In this article we will present results ... -
For man savner jo et sted hvor man kan føle seg hjemme: En kvalitativ studie av fosterbarns opplevelse av relasjoner i fosterhjemmet
Løland, Geir (Master thesis, 2014)Hvert år plasseres ca 800 barn i fosterhjem i Norge, og i 2012 bodde i underkant av 10000 barn i fosterhjem i Norge (Backe-Hansen, Havik og Grønningsæter 2013, 48). Majoriteten av fosterbarn er i alderen 13 – 17 år. Etter ...