Blar i LUI - Master i Yrkespedagogikk på emneord "Bedrifter"
Viser treff 1-12 av 12
-
Bilfagopplæring : et samarbeid mellom skole og bedrift : Hvordan kan bilfagopplæringen utvikles gjennom et samarbeid mellom skole og bedrift?
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven er en Masteroppgave i Yrkespedagogikk ved Høgskolen i Akershus, utarbeidet gjennom et fireårs deltidsstudie fra 2005 – våren 2009. Oppgavens siktemål var å ha fokus på ”Bilfagopplæring – gjennom samarbeid ... -
En kjede er aldri sterkere enn sitt svakeste ledd: Hvordan kan skole og bedrift samarbeide, slik at helsefagarbeideren får den helhetlige yrkeskompetansen som helsevesenet har bruk for?
(Master thesis, 2009)Tema for denne masteroppgaven er den nye helsefagarbeiderutdanningen, som ble innført med Kunnskapsløftet i 2006. Et overordnet mål er å få fram samarbeidsstrategier som fremmer helhet, sammenheng og relevans i denne nye ... -
En oppgave om elever ved ungdomsskolen og arbeidsutplassering i bedrift
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Problemstillingen som er valgt i denne oppgaven er: «”Hvordan legge til rette for opplæring og gjennomføring av arbeidsutplassering i bedrifter? Underproblemstillinger jeg har valgt å fokusere på er: Hva er arbeidslivets ... -
En studie om yrkesrelevant utdannelse
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Rapporten belyser praksisfeltets tolking og oppfattelse av yrkesrelevant utdannelse. Praksisfeltet består av yrkesfaglærere innen Vg1 Design og Håndverk, Restaurant og Matfag, Vg2 frisør-, kokk- og servitørfag, samt faglig ... -
Fra ord til handling: Når du blir inspirert – inspirerer du andre
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Den norske fagopplæringsmodellen foregår både i skole og i bedrift, som en 2+2 modell. St. Meld 30, Kultur for læring (2004), signaliserte at det skulle satses på kompetanseutvikling i skolen. Dette for å videreutvikle og ... -
Kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter: et aksjonsforskningsprosjekt
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne rapporten dokumenterer et forsknings og utviklingsprosjekt om kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter (SMB), gjennomført i samarbeid med bedrifter innen bygg- og anleggsbransjen hvor problemstillingen er: ... -
Møbelsnekkerfaget og egenart: Faget i utdanningsstrukturen.
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Møbelsnekkerfaget er et tradisjonelt håndverksfag som leverer unika møbler og innredning til et selektivt marked, og samtidig kulturbærer for immateriell kunnskap, på flere nivåer. Med sin tradisjonelle håndverksform er ... -
Oppfølging av lærlinger
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Dette forskningsprosjektet dokumenterer hvordan et utvalg tømrerlærlinger opplever oppfølgingen i bedrift. Prosjektet inneholder opplevelser og uttalelser fra hverdagen til tømrerlærlingene. Jeg ønsket på forhånd av dette ... -
Organisering av faget Prosjekt til fordypning
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Dette delprosjektet av studiet master i yrkespedagogikk, startet med bakgrunn i gjennomføringen av faget Prosjekt Til Fordypning(PF) for Videregående Kurs 1(VG1) ved Teknikk og Industriell Produksjon (TIP) avdelingen på ... -
Relevant og praksisnær læring for hudpleieelever
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Problemstillingen for denne masteroppgaven er; Hvordan kan elever, yrkesfaglærere og veiledere utvikle en yrkesrelevant læring for hudpleieelever ved praksisopplæring i bedrift og institusjon? Hudpleierutdanningen følger ... -
Relevant yrkesopplæring i programfagene på Vg2 kokk- og servitørfag: Hva etterspør bedriftene av relevant yrkeskompetanse?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Vår problemstilling er hvordan legge til rette for relevant opplæring i programfagene på Vg2 kokk- og servitørfag med utgangspunkt i bedriftenes ønsker og behov. For å finne svar på problemstillingen har vi valgt å bruke ... -
Samtidig elev og lærling? Et aksjonsforskningsprosjekt om muligheter og utfordringer i samarbeidet mellom skole og arbeidsliv gjennom et fireårig utdanningsløp i Helsefag
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Utfordringer knyttet til relevans i den ordinære tilbudsstrukturen samtidig med endring i elevgrunnlaget ved Helse- og oppvekstfag i videregående skole har gitt utfordringer i forhold til motivasjon, frafall og rekruttering ...