Browsing LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10 by Author "Laake, Signe"
Now showing items 1-5 of 5
-
Grammatikkoppgaver i digitale læremidler
Schei, Morten (Master thesis, 2023)Grammatikkoppgaver i digitale læremidler er temaet jeg undersøker i denne studien. En debatt som har pågått lenge i norskfaglig sammenheng, er hvilken plass grammatikken skal ha i faget. Spørsmålet om hvorfor grammatikk ... -
Hva vil det si å ha tilstrekkeleg dugleik i norsk? En kvalitativ innholdsanalyse av Utdanningsdirektoratets Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
Berge, Tobias Govertsen (Master thesis, 2023)Grunnskoleelever med annet morsmål enn norsk og samisk har med grunnlag i § 2-8 i opplæringslova rett til særskilt norskopplæring «til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen». ... -
Læreres språkfokus som grunnlag for undervisningspraksis: En kvalitativ undersøkelse av fem norsklæreres syn på flerspråklighet og undervisningspraksis i flerspråklige klasserom
Jenssen, Mathea; Kalnæs, Emma (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi undersøkt problemstillingen: Hvilket syn har lærere på flerspråklighet, og hvordan beskriver de at de tilrettelegger for flerspråklig praksis i undervisningen? Lærere arbeider med flerspråklige ... -
Nabospråk i norskfaget: en kartlegging av norsklærebøker og lærererfaringer
Kristensen, Cecilie (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan emnet nabospråk blir behandlet i dagens norskfag og skole. Det har blitt undersøkt gjennom en kvalitativ innholdsanalyse av fire norsklærebøker for ungdomstrinnet, ... -
Representasjon av flerspråklighet i tre lærebøker som brukes på ungdomstrinnet
Karlsen, Marte Sørlie (Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan tre lærebøker, som brukes i norskfaget på ungdomstrinnet, framstiller flerspråklighet i sine språkkapitler etter innføringen av LK20. Norge har i lang tid vært en ...