Blar i LUI - PhD i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning på tittel
Viser treff 17-27 av 27
-
No heroes, no villains: uncovering the mundanity of gender in the mathematics classroom
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 17, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)I den pågående debatten om skole og kjønn i Norge uttrykkes det bekymring om gutters skoleprestasjoner. Gutter presterer lavere enn jenter i nesten alle fag. Matematikkfaget avviker fra dette mønsteret; gutter presterer ... -
One-to-three-year-olds’ Risky Play in Early Childhood Education and Care
(OsloMet Avhandling;7, 2018, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2018)This study examined 1-3-year-olds’ risky play in the context of group settings for Early Childhood Education and Care (ECEC). Previous studies have documented that children have a propensity towards risk-taking, and it ... -
The purpose of Education? Exploring the contradiction of inclusion through attainment grouping in Norwegian mathematics teaching
(OsloMet Avhandling;2023 nr 24, Doctoral thesis, 2023)The Norwegian education system has deep roots in humanist traditions in which the purpose of education is enable all students to develop the knowledge, skills and attitudes they need to participate in a democratic society. ... -
Sight translation – Safe translation? Exploring meaning-making and interaction from a multimodal perspective
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 12, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)This thesis consists of three articles and a comprehensive introduction to the work. The overarching aim is to contribute to the understanding of sight translation, i.e. translation from writing into speech, in terms of ... -
The growth of self-efficacy in teaching mathematics in pre-service teachers: developing educational purpose
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2017) -
Troubleshooting in Norwegian Sign Language: A conversation analytic approach to other-initiations of repair in multiperson Norwegian Sign Language interaction, and ways to communicate conversation analytical data on signed languages in printed and online publications
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 33, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)I denne avhandlinga presenterer jeg en studie av samtaler mellom døve kollegaer på norsk tegnspråk, og hvordan de underveis i samtalen løser problemer med å oppfatte eller forstå. Studien er gjort innenfor den metoden og ... -
Whiteness in teacher education discourses: An analysis of the discursive usage and meaning making of the term cultural diversity
(OsloMet Avhandling;2019, nr 4, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2019)In this PhD thesis, I study the workings of Whiteness in teacher education discourses through the usage and meaning making of one term: cultural diversity. As such, I draw attention to the importance of a minimal and ... -
Yrkesfaglæreren som nøkkelperson i utdanning av helsefagarbeidere
(OsloMet Avhandling;2022 nr 45, Doctoral thesis, 2022)I mitt doktorgradsarbeid undersøker jeg hvordan yrkesfaglæreren kan forberede elevene for arbeidslivet ved hjelp av verktøy utarbeidet i og for arbeidslivet, samt lærerens betydning for at elevene velger å fullføre utdanningen ... -
Yrkesfaglærerens tilrettelegging for elevmedvirkning og opplæring i spennings-feltet mellom det som er yrkesrelevant, det som motiverer, og det som er mulig
(OsloMet Avhandling 2022;Nr. 14, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)I denne avhandlingen undersøker jeg hvordan yrkesfaglærerne kan legge til rette for elevaktiv, motiverende og yrkesrelevant opplæring i tråd med intensjonene i norsk yrkesopplæring og behovet for kompetanse i de aktuelle ... -
Yrkeskompetanse i spenningsfeltet mellom tradisjon og kontinuerlig endring - En undersøkelse av kompetansebehovet i mediegrafikerfaget og av hvordan lærlinger kan utvikle yrkeskompetanse gjennom opplæring i skole og bedrift
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 19, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)I denne avhandlingen undersøker jeg kompetansebehovet i mediegrafikerfaget. Særlig ser jeg på hvordan lærlinger kan utvikle yrkeskompetanse gjennom opplæring i skole og bedrift. Fokuset for avhandlingen har vært hva som ... -
Å skape behov for skriving. Literacypraksiser hos elever som forsker
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2018)Denne avhandlingens studerer elevers faglige skriving på barnetrinnet. Gjennom en strategisk valgt kasusstudie følger jeg hvordan elever handler med tekst når de selv skal forske på en problemstilling de har valgt. Jeg ...