Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUlfsby, Kirsten Jacobsen
dc.contributor.authorSchønning, Erle Johanne Haug
dc.contributor.authorSlåttsveen, Elise Bråthen
dc.date.accessioned2020-12-22T11:58:18Z
dc.date.accessioned2021-04-29T10:46:01Z
dc.date.available2020-12-22T11:58:18Z
dc.date.available2021-04-29T10:46:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/6490
dc.descriptionBachelor i Sykepleie
dc.description.abstractBakgrunn Mange barn som blir innlagt på sykehus opplever å føle på stress og usikkerhet. Det er derfor viktig å sikre at barnet opplever mestring for at de skal få en god sykehusopplevelse, og for å unngå konsekvenser som kan ha negativ påvirkning under og etter oppholdet. Vi ønsket med et preoperativt perspektiv å sette et fokus på økt mestring og mindre opplevelse av stress hos barn, og sykepleierens oppgaver for å sikre dette. Problemstilling Hvordan kan sykepleier gjennom preoperative forberedelser fremme mestring og redusere stress hos barn? Hensikt Hensikten med oppgaven er å identifisere tiltak for hvordan sykepleieren kan sikre at barnet opplever mestring og resuerer stress med hjelp av preoperative forberedelser Metode Oppgaven baserer seg på et systematisk litteraturstudie hvor vi kom frem til åtte forskningsartikler som vi har funnet i databasene SveMed+, Cinahl og Oria. Artiklene ble tatt i bruk for å belyse vår problemstilling. Målgruppen i vår litteraturstudie er barn 6-12 år. Resultater I forskningsartiklene, litteraturen og i egen praksis, har vi sett at lek spiller en stor rolle for at barna i vår aldersgruppe skal føle på mestring og at dersom barn føler de mestrer situasjonen de er i vil de også føle seg trygge. Dette er viktig for å unngå komplikasjoner som kommer av utrygghet. Mestring kan etter våre funn oppnås ved informasjon, kommunikasjon, foreldre, avledning og lek, dette vil også redusere stress. Konklusjon Sykepleieren kan bidra til barns følelse av mestring preoperativt gjennom god og alderspasset informasjon, kommunikasjon som bygger gode relasjoner, foreldre som ressurs og lek.
dc.language.isonben
dc.publisherOslo Metropolitan University
dc.subjectMestring
dc.subjectPreoperative forberedelser
dc.subjectSykepleiere
dc.subjectStress
dc.titlePreoperative forberedelser til barn: Hvordan kan sykepleier gjennom preoperative forberedelser fremme mestring og redusere stress hos barn?
dc.typeBachelor thesis
fagarkivet.source.pagenumber47


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel