• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Preoperative forberedelser til barn: Hvordan kan sykepleier gjennom preoperative forberedelser fremme mestring og redusere stress hos barn?

Schønning, Erle Johanne Haug; Slåttsveen, Elise Bråthen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Bacheloroppgave SYBA3900 Gruppe 101.pdf (1.263Mb)
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12199/6490
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid [1565]
Abstract
Bakgrunn

Mange barn som blir innlagt på sykehus opplever å føle på stress og usikkerhet. Det er derfor viktig å sikre

at barnet opplever mestring for at de skal få en god sykehusopplevelse, og for å unngå konsekvenser som

kan ha negativ påvirkning under og etter oppholdet. Vi ønsket med et preoperativt perspektiv å sette et

fokus på økt mestring og mindre opplevelse av stress hos barn, og sykepleierens oppgaver for å sikre

dette.

Problemstilling

Hvordan kan sykepleier gjennom preoperative forberedelser fremme mestring og redusere stress hos

barn?

Hensikt

Hensikten med oppgaven er å identifisere tiltak for hvordan sykepleieren kan sikre at barnet opplever

mestring og resuerer stress med hjelp av preoperative forberedelser

Metode

Oppgaven baserer seg på et systematisk litteraturstudie hvor vi kom frem til åtte forskningsartikler som vi

har funnet i databasene SveMed+, Cinahl og Oria. Artiklene ble tatt i bruk for å belyse vår problemstilling.

Målgruppen i vår litteraturstudie er barn 6-12 år.

Resultater

I forskningsartiklene, litteraturen og i egen praksis, har vi sett at lek spiller en stor rolle for at barna i vår

aldersgruppe skal føle på mestring og at dersom barn føler de mestrer situasjonen de er i vil de også føle

seg trygge. Dette er viktig for å unngå komplikasjoner som kommer av utrygghet. Mestring kan etter våre

funn oppnås ved informasjon, kommunikasjon, foreldre, avledning og lek, dette vil også redusere stress.

Konklusjon

Sykepleieren kan bidra til barns følelse av mestring preoperativt gjennom god og alderspasset

informasjon, kommunikasjon som bygger gode relasjoner, foreldre som ressurs og lek.
Description
Bachelor i Sykepleie
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit