Preoperative forberedelser til barn: Hvordan kan sykepleier gjennom preoperative forberedelser fremme mestring og redusere stress hos barn?
Abstract
Bakgrunn
Mange barn som blir innlagt på sykehus opplever å føle på stress og usikkerhet. Det er derfor viktig å sikre
at barnet opplever mestring for at de skal få en god sykehusopplevelse, og for å unngå konsekvenser som
kan ha negativ påvirkning under og etter oppholdet. Vi ønsket med et preoperativt perspektiv å sette et
fokus på økt mestring og mindre opplevelse av stress hos barn, og sykepleierens oppgaver for å sikre
dette.
Problemstilling
Hvordan kan sykepleier gjennom preoperative forberedelser fremme mestring og redusere stress hos
barn?
Hensikt
Hensikten med oppgaven er å identifisere tiltak for hvordan sykepleieren kan sikre at barnet opplever
mestring og resuerer stress med hjelp av preoperative forberedelser
Metode
Oppgaven baserer seg på et systematisk litteraturstudie hvor vi kom frem til åtte forskningsartikler som vi
har funnet i databasene SveMed+, Cinahl og Oria. Artiklene ble tatt i bruk for å belyse vår problemstilling.
Målgruppen i vår litteraturstudie er barn 6-12 år.
Resultater
I forskningsartiklene, litteraturen og i egen praksis, har vi sett at lek spiller en stor rolle for at barna i vår
aldersgruppe skal føle på mestring og at dersom barn føler de mestrer situasjonen de er i vil de også føle
seg trygge. Dette er viktig for å unngå komplikasjoner som kommer av utrygghet. Mestring kan etter våre
funn oppnås ved informasjon, kommunikasjon, foreldre, avledning og lek, dette vil også redusere stress.
Konklusjon
Sykepleieren kan bidra til barns følelse av mestring preoperativt gjennom god og alderspasset
informasjon, kommunikasjon som bygger gode relasjoner, foreldre som ressurs og lek.
Description
Bachelor i Sykepleie