dc.description.abstract | Radiografutdanningen ble høgskoleutdanning i 1981. Dette innebar at skolen måtte oppgradere seg til å bli høgskole.
En av intensjonene med utdanningene innenfor høgskolesystemet er at de skal kvalifisere for et yrke med selvstendig funksjon. For å sikre yrkesretting må utdanningen ha kontakt med både yrkesorganisasjoner, myndigheter, arbeidsliv og arbeidsmarked. Det er altså ikke tilstrekkelig at skolene alene vurderer hva som skal vektlegges for å nå målene med utdanningen.
Vi vet i dag ikke hvor godt radiografutdanningen passer de radiologiske avdelingers behov. Prosjektet innebærer en undersøkelse blant radiograf utdanningens brukere og radiografenes arbeidsmarked, de radiologiske avdelinger (røntgenavdelinger) om hvor godt nyutdannede radiografers ferdigheter, kunnskaper og holdninger tilfredsstiller deres behov, og hvordan avdeling og skole jevnlig kan samarbeide for å nå et felles mål, som skal komme pasienten til gode: Til enhver tid best mulige nyutdannede radiografer!
For å forstå målet for radiografutdanningen og forholdet mellom radiograf høgskole og radiologisk avdeling, er utviklingen av radiografutdanningen fra å være skole til å bli høgskole, sammenliknet med utviklingen av høgskolesystemet generelt, blitt belyst.
De teoretiske referansene og litteraturstudiene er valgt for å gi grunnlag for vurderingen av resultatene fra undersøkelsen samtidig som de gir en viss begrunnelse for hvilke forslag radiografhøgskolene bør gå inn for. | |