Fylkeskommunen og kommunene i samarbeid
Abstract
Den foreliggende rapporten er en sammenfatning av Arbeidsforskningsinstituttets formative evaluering av forsøksordningen med utviklingskontrakter mellom Vestfold fylkeskommune og de 14 kommunene i Vestfold. Den prosjektbaserte ordningen med utviklingskontrakter hadde som mål å skape en merverdi for Vestfoldsamfunnet, heve deltagernes kompetanse i prosjektarbeid og bidra til å skape et system for læring både mellom kommunene og på prosjektnivå. Etter vår oppfatning har arbeidet med utviklingskontraktene virket til dels meget positivt inn på relasjonen mellom kommunene og fylkeskommunen, og de fleste kommunene vurderer samarbeidet som nyttig også i praktisk forstand. Vestfold fylkeskommune får godt skussmål fra sine samarbeidspartnere i kommunene og blir betegnet som dyktige og profesjonelle. Vestfold fylkeskommune har vist god læringsevne i oppSteen, Arild Henriktsfasen av dette arbeidet, der ulike grep ble prøvd ut, og erfaringene har ledet fram til et forbedret system for arbeidet med utviklingskontrakter. Den store tematiske variasjonen mellom de 64 deltakende prosjektene og de store forskjellene når det gjaldt prosjektdeltakernes kompetanse og tidligere erfaring med prosjektarbeid, gjorde det vanskelig å etablere et felles forum for erfaringsutveksling og læring mellom prosjektene. Evalueringen viser også at forsøket hadde en rekke oppSteen, Arild Henriktproblemer knyttet til mangelfull forankring og planlegging av prosjektene. Problemer som oppstod underveis i den første generasjonen av utviklingskontrakter ble imidlertid adressert underveis, og adekvate endringer i metoder og organisering ble foretatt som følge av disse erfaringene. Rapporten viser at man har gjort verdifulle erfaringer i denne første generasjonen med utviklingskontrakter og vi anbefaler at ordningen videreføres med visse justeringer.