Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUnderthun, Anders
dc.contributor.authorDrange, Ida
dc.contributor.authorBorg, Elin
dc.date.accessioned2020-08-20T07:24:58Z
dc.date.accessioned2021-04-30T08:34:57Z
dc.date.available2020-08-20T07:24:58Z
dc.date.available2021-04-30T08:34:57Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-7609-390-2
dc.identifier.issn0807-0865
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/6294
dc.description.abstractArbeidsforskningsinstituttet (AFI) ved Høgskolen i Oslo og Akershus vurderer i denne rapporten Forbundet for Ledelse og Teknikks (FLT) tariffestede støtteordning til etter- og videreutdanning (opprettet av FLT og NHO i 1992) og utdanningsselskapet Addisco (opprettet i 1999). Basert på en omfattende spørreundersøkelse av 2498 FLT-medlemmer, intervjuer i casebedrifter og dokumentstudier fokuserer rapporten på hvilke betydning støtteordningen har for medlemmer som har mottatt utdanningsstipend, hvilke effekter støtteordningen har for bedrifter med tariffavtale, samt hvordan støtteordningen kan vurderes i en norsk, kompetansepolitisk kontekst. I rapporten kommer det fram at støtteordningen gir positive effekter for medlemmer som har mottatt stipend, men også at tilretteleggingen av utdanning gjennom Addisco er viktig for å sikre gjennomføring av utdanningen. Blant de positive effektene er økt ansettbarhet , gjennom at man gjennom EVU styrker sin posisjon på arbeidsmarkedet, og økt selvtillit og mestringsfølelse gjennom at man føler at man kvalifiserer seg inn i både nåværende og framtidige stillinger. For bedrifter er FLTs støtteordning og utdanningstilbudet til Addisco et nyttig kompetansehevende supplement, og da spesielt for å heve kompetansen innen organisasjon og ledelse. Et gjennomgående funn i casebedriftene er at kunnskapsflyt og kunnskapsforståelse internt i bedriften styrkes. I en større kompetansepolitisk sammenheng er FLTs støtteordning unik, og i rapporten vurderes både barrierer og muligheter knyttet til å tariffeste finansiering av utdanning som et kollektivt gode for både arbeidstakere og arbeidsgivere.no_NB
dc.publisherOslo: Arbeidsforskningsinstituttet ved HiOA
dc.relation.ispartofseriesAFI Rapport 2017:03
dc.subjectEtterutdanning
dc.subjectFLT
dc.subjectVidereutdanning
dc.titlePartssamarbeidets kompetanseeffekterno_NB
dc.typeResearch report
fagarkivet.source.pagenumber104


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel