Evaluering av arbeidstidsordningen
Abstract
Hvordan effektivisere tidsbruken for UF-ansatte i universitets- og høgskolesektoren? Vårt svar er å profesjonalisere forvaltning av arbeidstidsordningen som ledelses- og styringsverktøy. Dette handler om å definere nærmere hva arbeidstidsordningen er og forene både ledelse og ansatte i undervisnings- og forskningsstillinger (UF-ansatte) om dens prinsipper. Dette handler om å utjevne forskjeller i implementering av arbeidstidsordningen i ulike studiemiljøer, avdelinger og institutter. Dette handler om å styrke oppfølging av tidsbruken. Disse og andre anbefalinger gis i en ny AFI-rapport som evaluerer arbeidstidsordningen for UF-ansatte ved Høgskolen i Lillehammer. Basert på et case av Høgskolen i Lillehammer, en høgskole som skårer høyest både på produksjon av undervisningspoeng og vitenskapelig produksjon, kartlegger denne rapporten potensial for mer aktiv og bevisst bruk av arbeidstidsordningen som ledelsesverktøy