Framtida til norsk luftfart
Abstract
Denne rapporten tar for seg problemstillinger som kan knyttes til norsk luftfarts framtid i en liberalisert og globalisert luftfartsvirkelighet. Blant viktige spørsmål som diskuteres er hvordan betingelsene for norsk luftfart har endret seg i lys av liberaliseringen av internasjonal luftfart, hva som er viktige strategier for norske flyselskaper, hvilke muligheter norsk og internasjonal fagbevegelse har når det gjelder å sikre gode arbeidsforhold og representasjon i en globalisert luftfartsindustri, og hvordan en endret luftfartsvirkelighet har påvirket partsforhold i bransjen. Vi vurderer også hva som kan påvirke framtidsmuligheter, og skisserer her tre ulike retninger. Den første framtidsmuligheten innebærer en fortsatt liberalisering/deregulering. Her kan flere flyselskaper bli tvunget over i en «bekvemmelighetsflaggstrategi» slik vi har sett innenfor sjøfart. Den andre framtidsmuligheten åpner for fortsatt sameksistens mellom lavkostnadsselskaper og tradisjonelle fullserviceselskaper innenfor et mer avklart reguleringsregime der ulike former for forbrukermakt kan bli en viktigere strategi for fagbevegelsen. En tredje mulighet er en ”re-regulering” av internasjonal luftfart som kan følge av et større fokus på sikkerhet og beskyttelse av nasjonale interesser.