Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEgeland, Cathrine
dc.contributor.authorBergene, Ann Cecilie
dc.date.accessioned2020-08-20T07:23:36Z
dc.date.accessioned2021-04-30T08:34:08Z
dc.date.available2020-08-20T07:23:36Z
dc.date.available2021-04-30T08:34:08Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/6184
dc.description.abstractArbeidsforskningsinstituttet (AFI) har gjennomført en tidsbrukundersøkelsen blant de vitenskapelig ansatte i den norske universitets- og høgskolesektoren. Tidligere undersøkelser av tidsbruk i denne sektoren har vært basert på spørreundersøkelser blant de ansatte. AFIs tidsbrukundersøkelsen ivaretar sammenlignbarheten med de tidligere undersøkelsene samtidig som den utvider tidsbrukundersøkelsen tematisk ved å introdusere nye perspektiver og problemstillinger, og metodisk ved å utvide det metodiske repertoaret med kvalitative metoder slik at vi nå har flere data om flere aspekter ved tidsbruk. AFIs undersøkelse viser blant annet at vitenskapelig ansatte i heltidsstillinger ved universiteter og høgskoler i Norge i 2010 jobbet i gjennomsnitt 47,6 timer per uke. Menn uten barn jobber flest timer, mens kvinner med barn jobber færrest. Lange arbeidsdager til tross viser undersøkelsen at mange vitenskapelig ansatte opplever at arbeidstiden ikke strekker til i forhold til arbeidsoppgavene de skal utføre. Den største frustrasjonen i universitets- og høgskolesektoren knytter seg imidlertid til mangelen på sammenhengende tid til forskning. Et flertall av respondentene i spørreundersøkelsen svarer at de er ganske eller svært misfornøyde med sine muligheter for å få sammenhengende tid til forskning. Frustrasjonene over mangelen på sammenhengende tid til forskning bygger imidlertid på ganske ulike forventninger og praksiser knyttet til forskningsvirksomheten. Det er en tydelig sammenheng mellom lange arbeidsdager og publiseringsgraden. Jo flere timer man arbeider i uka jo mer publiserer man. Det motsatte er tilfellet om man ser på forholdet mellom undervisning og lange arbeidsdager. Mens mye undervisning ikke henger sammen med lange arbeidsdager målt i timer, er lange arbeidsdager med arbeidsinnsats ut over normalarbeidsdagen en forutsetning for å publisere. Et stort flertall av de ansatte mener at det ikke er mulig å hevde seg i forskningsfronten innenfor normalarbeidsdagen.no_NB
dc.publisherOslo: Arbeidsforskningsinstituttet.
dc.relation.ispartofseriesAFI Rapport 2012:1
dc.subjectKjønn
dc.subjectTidsbruk
dc.subjectArbeidstid
dc.subjectHøgskole
dc.subjectUniversitet
dc.titleTidsbruk, arbeidstid og tidskonflikt i den norske universitets- og høgskolesektorenno_NB
dc.typeResearch report
fagarkivet.source.pagenumber169


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel