Organisering for helhetlig tjenesteyting
Abstract
Dette notatet ser på hvordan de lokale NAV-kontorene operasjonaliserer målet om helhetlig og brukerrettet forvaltning til en organisatorisk struktur og i organisering av oppgaveløsningen. Hensikten med notatet har vært å ta fram noen trekk ved de lokale NAV-kontorene, søke å begrepsfeste noen organisatoriske valg som har avtegnet seg så langt i etableringsprosessen, reise noen problemstillinger, og å legge et grunnlag for senere analyser. Tanken er NAV-kontorenes operasjonalisering av ”samordnet tjenesteyting” vil være med på å bestemme hva de framtidige NAV-kontorene vil bli. Notatet viser at det er føringer fra overordnede myndigheter når det gjelder organisasjonsløsninger i kontorene, og at det finnes det vi kan beskrive som ”standarder” for hva som er de riktige løsningene å velge. Notatet viser også at det finnes lokalt handlingsrom, og en organisatorisk variasjon mellom de lokale NAV-kontorene, bl.a. i grad av oppgaveomfordeling på tvers av tidligere etater, og i hvilke inndelingsprinsipper som brukes for arbeidsdeling. Hva de lokale NAV-kontorene vil bli, vil også påvirkes av hvor mange og hvilke tjenester og tiltak som kommunene legger inn i NAV-kontoret, hva slags oppgaver som sentrale myndigheter trekker ut av kontoret og over i mer sentraliserte enheter eller over i andre deler av den offentlige forvaltningen, og av hvilke oppgaver som skilles ut av NAV-kontoret og overlates til eksterne tiltaksleverandører.