• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sykepleierens pedagogiske funksjon i forebygging av reinnleggelser : hvordan kan sykepleier fremme pasientens egne ressurser når behovet for trygghet oppleves som truet ved KOLS-forverring?

Harring, Astrid Karina Valås; Haugen, Melinda Killingstad
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Melinda Killingstad Haugen og Astrid Karina Valås Harring.pdf (385.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12199/1199
Date
2017-06
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid [1297]
Abstract
Bakgrunn: I denne oppgaven tar vi for oss sykepleierens pedagogiske funksjon i forebygging av reinnleggelser og problemstillingen; Hvordan kan sykepleier fremme pasientens egne ressurser når behovet for trygghet oppleves som truet ved KOLS-forverring? Pasienter med KOLS har flere reinnleggelser og ordinære innleggelser enn pasienter med tilsvarende lungefunksjon uten samtidig angstproblematikk (Gulsvik, 2014). Innleggelser kan redusere pasientenes livskvalitet (Andenæs, Moum, Kalfoss, & Wahl, 2006) og samtidig føre til økte kostnader i helsetjenesten (Panagioti, Scott, Blakemore & Coventry, 2014). Fremgangsmåte: Med litteraturstudie som metode har vi samlet kvalitativ og kvantitativ forskning, lovverk og statistikk, samt nasjonale og internasjonale retningslinjer. Vi utforsker hvordan sykepleier ved bruk av didaktisk relasjonsmodell kan benytte en undervisningsplan og lære pasientgruppen å selv iverksette tiltak som forebygger reinnleggelser. Diskusjon og resultat: Pasientundervisning har, i kombinasjon med selvhjelpsteknikker, vist seg å forebygge reinnleggelser (GOLD, 2017; Zwerink et al., 2014), og samtidig øke livskvalitet (Andenæs, Bentsen, Hvinden, Fagermoen og Lerdal, 2014; Simpson & Jones, 2013). Man vil derfor gjennom å lære pasienter å forebygge forverring og redusere angst, kunne frigjøre betydelig behandlingskapasitet i form av liggedøgn og sengeplasser (Stamsø, 2007).
Description
Bachelor i Sykepleie
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit