Show simple item record

dc.contributor.advisorKvarme, Lisbeth Gravdal
dc.contributor.advisorValla, Lisbeth
dc.contributor.authorBjerke, Miriam
dc.date.accessioned2024-06-13T08:04:57Z
dc.date.available2024-06-13T08:04:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3133814
dc.description.abstractSupportgrupper er et tiltak med systemisk og løsningsfokusert tilnærming (LØFT). Hensikten med tiltaket er å redusere mobbing og bedre psykososialt miljø hos skolebarn. Supportgrupper har en stegvis metodikk hvor medelever støtter og styrker den eleven som er utsatt. Målet med denne kvalitative studien er å se på erfaringer deltakerne rapporterer i etterkant av opplæring i bruk av Supportgrupper. Det ble gjennomført fire fokusgruppeintervjuer med 11 deltakere; tre helsesykepleiere og åtte lærere. Resultatene viser at det som ble trukket frem som viktigste faktorer for opplevd nytte av opplæringen var; 1) praktiske øvelser, 2) tverrfaglig deltakelse og samarbeid, 3) lederinvolvering og 4) endret innstilling til elevene. Funnene indikerer at opplæring i Supportgrupper gjorde deltakerne i stand til å initiere tiltaket ved sin skole, selv om graden av trygghet og mestringstro knyttet til egen utøvelse varierte noe.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleErfaringer fra opplæring i Supportgruppe - en kvalitativ studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record