Erfaringer fra opplæring i Supportgruppe - en kvalitativ studie
Abstract
Supportgrupper er et tiltak med systemisk og løsningsfokusert tilnærming (LØFT). Hensikten med tiltaket er å redusere mobbing og bedre psykososialt miljø hos skolebarn. Supportgrupper har en stegvis metodikk hvor medelever støtter og styrker den eleven som er utsatt. Målet med denne kvalitative studien er å se på erfaringer deltakerne rapporterer i etterkant av opplæring i bruk av Supportgrupper. Det ble gjennomført fire fokusgruppeintervjuer med 11 deltakere; tre helsesykepleiere og åtte lærere. Resultatene viser at det som ble trukket frem som viktigste faktorer for opplevd nytte av opplæringen var; 1) praktiske øvelser, 2) tverrfaglig deltakelse og samarbeid, 3) lederinvolvering og 4) endret innstilling til elevene. Funnene indikerer at opplæring i Supportgrupper gjorde deltakerne i stand til å initiere tiltaket ved sin skole, selv om graden av trygghet og mestringstro knyttet til egen utøvelse varierte noe.