Organisering og tverretatlig samarbeid: En komparativ studie av spesialpedagogiske tjenesteavdelinger i Oslo-bydelene Grorud og Nordre Aker
Abstract
Offentlig sektor i Norge er av avgjørende betydning for samfunnet. Den avhenger av effektiv organisering og tverretatlig samarbeid for å levere kvalitetstjenester. Organisering og samarbeid er avgjørende fordi dette påvirker tjenestekvaliteten, tilgangen til tjenester og de helhetlige løsningene på komplekse problemer. Disse aspektene har også betydning for tillitsforholdet mellom innbyggerne og den offentlige sektoren. Derfor er det viktig å utforske organisering og tverretatlig samarbeid i offentlig sektor for å forbedre tjenestene, oppnå bedre resultater og fremme samfunnets velferd.
I lys av dette tar denne studien for seg to spesialpedagogiske avdelinger i Oslo, nærmere bestemt i Grorud og i Nordre Aker. Organisasjonsteori utgjør det teoretiske grunnlaget for å undersøke organisering og tverretatlig samarbeid fra individuelle perspektiver og gruppeperspektiver med bruk av analytisk komponenten «organisatoriske blikk». Oppgaven tar sikte på å forstå hvordan organisering har en effekt på ansattes ytelse og det samarbeidet med andre etater, som pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og barnehager. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan påvirker organiseringen de ansatte i spesialpedagogiske tjenesteavdelinger? En komparativ studie av organisasjonsmodeller i Oslo-bydelene Grorud og Nordre Aker og deres innvirkning på tverretatlig samarbeid med pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og barnehager.
Oppgaven er en komparativ casestudie som bruker en kvalitativ tilnærming med semistrukturerte intervjuer av nøkkelaktører i de spesialpedagogiske avdelingene og PPT. Dataene analyseres for å identifisere likheter og forskjeller i organiseringen av de to bydelenes spesialpedagogiske avdelinger. Resultatene vil kunne bidra til anbefalinger og gi verktøy til forbedringer i organisering og tverretatlig samarbeid innenfor disse avdelingene i Grorud og Nordre Aker. The public sector in Norway is of crucial importance for its society. It relies on effective organization and cross-agency collaboration to deliver quality services. Organization and collaboration are crucial because they impact service quality, access to services, and holistic solutions to complex problems. These aspects also have significance for the trust relationship between citizens and the public sector. Therefore, it is important to explore organization and cross-agency collaboration in the public sector to improve services, achieve better results, and promote societal well-being.
In light of this, this study focuses on two special education departments in Oslo, specifically in Grorud and Nordre Aker. Organizational theory forms the theoretical basis for examining organization and cross-agency collaboration from individual and group perspectives using an analytical component called "organizational views". The study aims to understand how organization affects employee performance and collaboration with other agencies, such as the Educational-Psychological Service (PPT) and kindergartens. The research question is: How does organization affect employees in special education service departments? A comparative study of organizational models in the Oslo districts of Grorud and Nordre Aker and their impact on cross-agency collaboration with the Educational-Psychological Service (PPT) and kindergartens.
The study is a comparative case study using a qualitative approach with semi-structured interviews of key actors in the special education departments and PPT. The data is analyzed to identify similarities and differences in the organization of the two districts' special education departments. The results could contribute to recommendations and provide tools for improvements in organization and cross-agency collaboration within these departments in Grorud and Nordre Aker.