Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNatland, Sidsel
dc.contributor.authorDahl, Tanya Garmash
dc.date.accessioned2024-02-23T12:22:33Z
dc.date.available2024-02-23T12:22:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119653
dc.description.abstractDenne kvalitative studien undersøker hvordan unge opplever tilbudet ved en lavterskel psykisk helsetjeneste. Forskningen foregikk på Ung Arena som er gratis kommunalt lavterskeltilbud innen psykisk helse for barn og unge. Formålet med senteret er å møte barns og unges behov for å ha noen a snakke med, bistå med råd og veiledning innen psykisk helse, og tilrettelegging av praktisk hjelp. Tilbudet er fleksibelt og omfatter samtaletilbud med oppfølging, sosialt samvær og forskjellige aktiviteter som temakvelder, filmkvelder, spill, matservering, praktisk hjelp, og kontakt via sosiale medier. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte livsformsintervju med åtte informanter. Funnene er analysert i lys av systemteori, salutogenese, mentalisering, tilknytningsteori, tilgjengelighetsteori og annerkjennelsesteori. Det at tilbudet er lavterskel og at unge kan ta kontakt med senteret når de trenger det, uten å vente, uten å måtte få henvisning, sende søknad eller bestille en time var avgjørende for at de opplevde å få hjelp når de trengte det. Det at man ved Ung Arena får praktiske tips og råd, både helseorientert og rettet mot andre praktiske utfordringer, som skriving av skoleoppgaver, CV og jobbsøknader, bidrar til bedre adgang overfor ungdommene. At voksne tilbringer så mye tid sammen med brukerne at man blir godt kjent med hverandre gir grunnlag for å etablere tillit. Resultatene fra studien tyder på at informantene føler seg sett og forstått, og akseptert i felleskapet ved sentret. Det at brukerne får gode venner, nære og tillitsfulle relasjoner vil bidra til økt motstandskraft mot psykiske helseutfordringer. Informanter forteller at barnevernet kan være opptatt av samlivet i familien, og å rådgi foreldrene. Andre hjelpeinstanser kan ha lange ventetider for å få adgang til enkelte samtaletimer. Ved Ung Arena opplever ungdommene å være i sentrum, at det blir lyttet til deres bekymringer, at de alltid har adgang og at de voksne alltid har nok av tid. Flere av informantene forteller hvordan de på Ung Arena har fått hjelp til kontakt med skolehelsetjenesten, fastlegen og med henvisning til BUP og DPS. På denne måten benyttes ungdommenes lavterskel adgang til Ung Arena også til å kanalisere enkelte inn i mer etablerte eller spesialiserte helsetjenester.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.titleUng Arena: En kvalitativ studie av ungdommers opplevelser med et lavterskel psykisk helsetilbuden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel