Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUlvik, Oddbjørg Skjær
dc.contributor.authorElton, Elizabeth
dc.date.accessioned2024-02-23T11:46:05Z
dc.date.available2024-02-23T11:46:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119621
dc.description.abstractStadig flere barn og unge i fosterhjem har minoritetsbakgrunn, og det eksisterer lite forskningen om hvordan fosterhjemsfeltet skal møte disse barnas behov. I denne studien belyser jeg derfor Hvordan unge voksne med minoritetsbakgrunn har opplevd å bo i majoritetsfosterhjem. Gjenneom seks kvalitative semistrukturerte intervjuer undersøkte jeg kulturens betydning, opplevelse av tilhørighet og etnisk identitet. Tilnærmingen til problemstillingen er at virkeligheten er sosialt konstruert og at den enkeltes erfaringer skapes i samspill med omgivelsene. Symbolsk interaksjonisme ble brukt til å studere identitetsarbeidet for barn med minoritetsbakgrunn når de speiler seg i nære omsorgspersoner som har en annen kulturell forståelse og tilnærming enn det foreldrene har. Ved bruk av minoritetsstressmodellen diskuterer jeg strategier for å navigere og håndtere mulig minoritetsstress i et majoritetsfosterhjem. I min analyse kom det frem at informantene tilskrev minoritetskulturen ulik verdi og plass. Ønsket om å høre til og være lik som andre i både fosterfamilien og nærmiljøet var viktig for alle informantene. Opplevelse av å bli inkludert og anerkjent fremmet tilhørighet til fosterhjemmet. Frihet til å ta informerte valg bidro posistivt til utforming av etnisk identitet. Studien viste at foreldre og storfamilie spilte en rolle når det gjaldt kontinuitet og utvikling av etnisk identitet. Unge voksne som opplevde krav om tilpasning og i liten grad hadde opplevd å bli inkludert i fosterhjemmet, opplevde utfordringer i sitt identitetsarbeid. De strevde med å føle tilhørighet til fosterhjemmet, samtidig som de opplevede å miste tilhørighet til minoritetsgruppen. De unge voksne som hadde bodd i majoritetsfosterhjem som ikke tematiserte minortetsbakgrunnen deres i særlig grad, syntes å identifisere seg med majoritetskulturen, og hadde et utenfrablikk på minoritetskulturen. De koblet minoritetskulturen til omsorgssvikt og identifiserte seg ikke med minoritesgruppa når de beskrev etnisk tilhørighet. Studien viser et komplekst og mangesidig bilde av fenomenet, og understreker hvor viktig det er å undersøke barnets kontekst og perspektiv for at fosterforelde med majoritetsbakgrunn skal kunne gi utviklingsstøttende omsorg til barn med minoritetsbakgrunn.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.title"Hold døren åpen til den kulturen vi kommer fra. En dag skal vi kanskje tilbake". En kvalitativ undersøkelse av unge voksne med minoritetsbakgrunns erfaringer med å bo i majoritetsfosterhjem.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel