Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolm, Henrik
dc.contributor.advisorFauske, Laila Belinda
dc.contributor.authorSyvertsen, Nora Thoner
dc.date.accessioned2023-11-24T08:35:34Z
dc.date.available2023-11-24T08:35:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3104471
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan et litteratur-review knyttet til begrepene «lytting, komping og soloing» fra jazz-improvisasjon, og forutsetningen «trygghet og tillit», kan belyse en arbeidsprosess i grafikk, innenfor fagfeltet design, kunst og håndverk. Oppgaven har en praksis-ledet overbygning og består av en todelt undersøkelse. Den ene delen tar for seg et litteratur-review knyttet til begrepene, og den andre delen er en praktisk-estetisk undersøkelse i grafikk. I analysen, blir grafikk-undersøkelsen sett i lys av litteratur-reviewet. Gjennom analysen har jeg kunnet beskrive kjennetegn på hvordan jazz-begrepene kommer til syne i en grafikk-prosess, både hver for seg og koblet sammen til hverandre. Undersøkelsen viste også at man, gjennom å øve seg i en prosess, kan trekke en parallell til hvordan jazzmusikere skaper flyt, spenning, og tilpasser seg på stedet, under improvisering. Det å spille hverandre gode, i denne dynamiske prosessen, er en av verdiene jeg har trukket frem, knyttet til trygghet og tillit. En annen oppdagelse var at man kan oppnå «soloing» allerede i starten av en prosess, i det å lære seg noe nytt. Den viste også at erfaringer i det lære og øve seg i et håndverk, kan gi en overføringsverdi. Det å ta i bruk bakgrunnskunnskap fra tidligere (trygghet og tillit) i det å arbeide i noe nytt, kan gjøre noe med tilstedeværelsen i en prosess (lytting), som igjen kan føre til det å mestre (kompe), og å våge å ta litt sjanser på det man allerede mestrer (soloing). Disse likeverdige strukturene som jazz-begrepene er med på å belyse i grafikk-prosessen, kan være et bidrag til å se de praktisk-estetiske fagene i sammenheng. Den problematiserer også det sosiale samspillet i skapende prosesser i kunst og håndverk.en_US
dc.description.abstractThis Master thesis investigates how a literature-review on the jazz-improvisation terms «listening, comping and soloing» and the precondition «certainty and trust» can shed light on a print-making process within the design, arts and crafts field. The superstructure of the thesis is a practice-led resarch, which is divided into two parts. The first one is a literature-review focused on the terms, and the other part is a practical exploration through print-making. In the analysis, the print-making is enlightened by the literature-review. I have in the analysis aimed to describe how jazz terms emerge in a practical printing process, individually and connected. The exploration also proved that practicing the printing process can be seen as equivalent to how jazz musicians create flow, tension and adjust on the spot during improvisation. The act of building each other up within this dynamic process is one of the values I have highlighted in connection with "certainty and trust". Another finding was achieving “soloing” as early as the beginning of a process, when learning something new. It also turned out that former experience in learning and practicing a craft can provide a transfer value. The act of using already acquired knowledge (certainty and trust) when working in a new way can affect your presence in a process (listening) which can lead to being able to master a skill (comping) and dare take a few chances with what you already master (soloing). These equal structures which the jazz terms help illuminate in the print-making process can be a contribution to seeing the practical-aesthetic subjects in a shared context. It also questions the social interaction in creative processes in arts and crafts.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.titleFra Lytting til Soloing. Hvordan jazz-impro. kan belyse en arbeidsprosess i grafikk.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel