Show simple item record

dc.contributor.advisorRugkåsa, Marianne
dc.contributor.authorMaslo, Amila
dc.date.accessioned2023-10-27T11:32:07Z
dc.date.available2023-10-27T11:32:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099160
dc.description.abstractStudien er rettet mot barnevernfaglig arbeid med minoritetsungdom, men kommer også inn på samarbeid med minoritetsforeldre. Foreldrene vil ofte være en naturlig del av ungdommens liv etter plassering på barnevernsinstitusjon, og innebærer at foreldrene inkluderes i arbeidet. Studien undersøker: Hvilke erfaringer har miljøterapeuter ved barnevernsinstitusjoner med minoritetsungdom? Betydningen av kulturelle forskjeller i miljøterapeutisk arbeid med minoritetsetnisk ungdom og deres familier. Studien er en kvalitativ undersøkelse og bygger på seks semistrukturerte intervjuer, med miljøterapeuter ansatt ved fire barnevernsinstitusjoner. Formålet er å undersøke hvilke forståelser som ligger til grunn for arbeidet med minoritetsungdom ved barnevernsinstitusjoner, og hvilke utfordringer som løftes frem sett fra miljøterapeutenes perspektiv. Studien finner at arbeid med ungdom med minoritetsbakgrunn i stor utstrekning bygger på ungdommenes egne ønsker, og med utgangspunkt i deres individuelle rettigheter. Samtidig finner studien at å støtte opp om ungdommens individuelle rettigheter kan utfordre samarbeidet med minoritetsforeldre. Dette kan ha sammenheng med at det finnes forskjellige forståelser av hva som vil være til ungdommens beste. I denne studien kommer dette blant annet til uttrykk gjennom verdier som støtter opp under minoritetsungdommens autonomi. Det kommer også frem at samarbeid med minoritetsforeldre kan kjennetegnes av språkbarrierer og foreldrenes frykt for barnevernet. Makt og avmakt mellom barnevernsinstitusjonen og minoriteter settes i liten grad direkte ord på av miljøterapeutene, men blir likevel sentralt i analyse og drøfting. I studien kommer det også frem hvordan miljøterapeuter med minoritetsetnisk bakgrunn aktivt brukes som ressurs i arbeidet med minoritetsungdom og deres familier. Miljøterapeuter med minoritetsposisjon beskrives som å ha en større kulturforståelse, både av miljøterapeuter med minoritets- og majoritetsbakgrunn. Til tross for at miljøterapeutene i stor grad bruker seg selv i utøvelsen av praksis, viser studien at det ikke rettes søkelys mot hvordan miljøterapeutenes egne verdier og holdninger kan påvirke det miljøterapeutiske arbeidet. Studien fremhever hvordan kulturelle forskjeller får en sentral plass i forståelsen av minoritetsungdommens og familiens handlinger, som kan gå på bekostning av andre forhold som også er av betydningen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectBarnevernen_US
dc.subjectMinoritetsungdomen_US
dc.subjectInkluderingen_US
dc.titleMinoritetsungdom på norske barnevernsinstitusjoner. En kvalitativ studie av miljøterapeuters erfaringer med minoritetsungdom.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record