Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNatland, Sidsel Therese
dc.contributor.authorSehested, Nina
dc.date.accessioned2023-10-23T11:36:26Z
dc.date.available2023-10-23T11:36:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098066
dc.description.abstractDenne masteroppgaven dreier seg om hvordan bruk av kritisk refleksjon i undersøkelsesfasen i barneverntjenesten kan skape tillitsfulle relasjoner og ivareta hele familien der det er mistanke om vold i nære relasjoner. Ved å ta utgangspunkt i tv-serien «Ulven kommer» en dansk dramaserie i 8 episoder, har jeg sett nærmere på hvordan små samhandlingssekvenser kan bidra til å synliggjøre kontaktetablering og samarbeid mellom profesjonsutøver og familien. Jeg har også sett på hvordan familieterapeutisk tilnærming fra et samarbeidsorientert perspektiv kan bidra til denne delen av arbeidet. Undersøkelsesfasen er ofte rutinepreget, hvor det relasjonelle perspektivet får lite fokus. Rutiner, metoder og prosedyrer er nødvendig for ivaretakelse av rettssikkerheten, men spørsmålet er hvordan rutinearbeidet påvirker oss og jobben vi skal gjøre, og hvordan vi da kan etablere godt samarbeid. Etter transkribering og analyse ble jeg opptatt av begrepene forforståelse, kritisk refleksjon, selvrefleksjon og posisjonering, og hvordan bevissthet av disse kan brukes for å skape forståelse i et komplekst felt. Jeg har drøftet mine funn i lys av posisjonsteori, kritisk refleksjon og et samarbeidende dialogisk perspektiv. Tvil, undring og nysgjerrighet bør prege alle profesjonelle samtaler, å lytte «langt nok inn» i det som fortelles. Vi vil alltid ha noe å reflektere over ved å se kritisk på egen praksis for videre utvikling. Det er viktig å kunne tenke både-og, både ta vare på og beskytte, samtidig som vi skal respektere og ivareta familielivet, uten å bagatellisere mulig vold.en_US
dc.description.abstractThis master thesis focuses on how the use of critical reflection in the investigation phase in the child welfare service, can create trusting relationships and embrace the whole family where violence in close relationships is suspected. Taking as the starting point the TV series «Ulven kommer», an 8part Danish drama, I have studied more closely how small interaction sequences can help to highlight contact establishment and cooperation between professional practitioner and family. I have also discussed how the family therapy approach from a collaborative perspective can contribute to this part of the work. The investigation phase is often characterized by routine where the relational perspective receives little focus. Routines, methods, and procedures are necessary for safeguarding legal certainty, but the question is how they affect us and the job we are supposed to do, and how we then can establish good cooperation and relationship in this part of the work. After transcription and analysis, I became interested in the concepts of preconceptions, critical reflection, self-reflection, and positioning, and how awareness of these can be used to create understanding in a complex field. I have discussed my findings in light of position theory, critical reflection and a collaborative dialogical perspective. Doubt, wonder and curiosity should characterize all conversations, to listen "far enough" into what is being told. We will always have something to reflect on by looking critically at our own practice for further development. It is important to be able to think «both/and» thinking: both take care of and protect, at the same time that we must respect and safeguard family life, without trivializing possible violence.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectVold i nære relasjoneren_US
dc.subjectBarnevernen_US
dc.titleTro og tvil Hvordan bruk av kritisk refleksjon kan bidra til etablering av tillit i arbeid ved mistanke om vold i nære relasjoner i en barnevernskonteksten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel