Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUlvik, Oddbjørg Skjær
dc.contributor.authorLoland, Jannike
dc.contributor.authorLaaengh, Ellen Jeanette Karlsen
dc.date.accessioned2023-10-23T11:14:41Z
dc.date.available2023-10-23T11:14:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098048
dc.description.abstractI denne studien har vi hatt et ønske om å belyse hva det er som gjør et omsorgssystem rundt fosterbarn bærekraftig. Vårt hovedfokus har vært på fosterforeldre som sentrale aktører i et omsorgssystem slik vi beskriver det. Forskningsspørsmålet vårt har vært: «Hvordan er samarbeidet i omsorgssystem rundt fosterbarn sett fra fosterforeldres ståsted?». For å få svar på forskningsspørsmålet vårt har vi brukt kvalitativ metode som utgangspunkt og foretatt seks semistrukturerte intervju av fosterforeldre med minimum 3-årig sosial faglig eller pedagogisk utdannelse. Igjennom deres fortellinger har vi forsøkt å få frem deres subjektive opplevelser av samarbeid i omsorgssystemet. I analyseringen av materialet har vi vært inspirert av tematisk-narrativ analyse. Vi har diskutert det empiriske materialet i lys av annen forskning. Videre har vi vært inspirert av teori som vi anvender for å belyse empirien utover våre og informantenes betraktninger. Dette inkluderer systemisk teori, herunder sosialkonstruksjonismen og narrativ teori. Som familieterapeuter er vi vant med å tenke systemisk. Igjennom vår forskning har vi et ønske om å heve blikket i systemisk retning og få frem verdien av å anvende en systemisk forståelse i fosterhjemsomsorgen. Våre funn gir noen implikasjoner i forhold til noe av det er som gjør et omsorgssystem bærekraftig. Det som fremkommer er viktigheten av gode forberedelsesprosesser, både på rollen som fosterforeldre og på det enkelte barn før innflytting. Videre høy grad av kompetanse hos de profesjonelle aktørene i omsorgssystemet når det kommer til veiledning og annen oppfølging av fosterforeldrene i fosterforeldreskapet. Deretter gode samværsordninger i forhold til arbeidet med biologiske foreldre. En annen sentral faktor er at alle fosterforeldre i vår studie har minst en i omsorgssystemet å alliere seg med. Til slutt viser fosterforeldrenes utdannelsesbakgrunn seg å være en viktig faktor.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectFosterforeldreen_US
dc.subjectFosterhjemen_US
dc.subjectSamarbeiden_US
dc.subjectBarnevernen_US
dc.titleBærekraft - Hvordan er samarbeidet i omsorgssystem rundt fosterbarn sett fra fosterforeldres ståsteden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel