Sosionomen i sykehuset
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å belyse sosionomer som jobber i sykehus sin forståelse av sitt arbeid. Jeg ønsker å få et innblikk i hvordan de som sosionomer jobber i sykehus, den kunnskapen de vektlegger i arbeidet og hvordan de forstår sin rolle i arbeidet på sykehuset. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan forstår sosionomer som jobber i sykehus sitt arbeid og hvordan forstår de sin rolle og kompetanse når de arbeider i sykehus?».
I studien har jeg gjort en tematisk analyse av seks kvalitative intervjuer. Intervjudataene som tas i bruk er hentet fra prosjektet «Kunnskap for sosialt medborgerskap» ved OsloMet. Informantene er sosionomer som jobber i sykehus. Jeg har selv ikke deltatt i intervjuprosessen. Temaene som kommer frem i analysen er «En helhetlig forståelse» med undertemaene «systemkunnskap», «relasjonsarbeid» og «lojalitet til pasienten», samt temaet «Sosionomens plass i sykehuset» med undertemaene tverrfaglig arbeid og tvil rundt sosionomens rolle.
Funnene viser at informantene fremmer sin profesjon ved å peke på et helhetsperspektiv som de tar med seg inn i arbeidet. Innenfor dette peker de på kunnskapen de har om ulike sider ved hjelpeapparatet, pasientenes rettigheter og plikter, og hvordan de kan koordinere et samarbeid med ulike instanser. I arbeidet i møte med hjelpeapparatet tar sosionomene i bruk kunnskap fra utdanningen, men har også måttet bygge på denne og tilegne seg ny kunnskap i praksis. Videre understrekes en balanse mellom denne praktiske hjelpen og omtanke for pasientene og deres pårørende.
I møte med pasienten kommer det frem at sykehussosionomene har en lojalitet til pasienten som går over deres lojalitet til sykehuset. Store deler av arbeidet sosionomen gjør foregår i tverrfaglige team eller lignende. Det kommer frem at flere kollegaer på sykehuset er usikre på hva sosionomen kan bidra med i arbeidet. I drøftingen ser jeg funnene i lys av profesjonsteori. Jeg tar i bruk Abbot sin teori om profesjonssystemer, Grimen og den praktiske syntesen, samt Ryle med knowing that og knowing how.
På sykehuset ser det ut til at sosionomen sin rolle på kommer tydeligere frem i arbeidet med mer praktiske problemstillinger. Videre ser sosionomene ut til å anerkjennes i størst grad for dette arbeidet. Sosionomene ønsker likevel mer tid til sitt arbeid, og mer plass til deres synspunkter i utførelsen av arbeidet. Forvirringen rundt hva sosionomen kan bidra med i arbeidet ser ut til å kunne skape utfordringer for det tverrfaglige arbeidet, samt sosionomen sitt individuelle arbeid, da de gis uønskede roller på arbeidsplassen. The purpose of this study is to shed light on how social workers who work in hospitals understand their work. I want to gain an insight into how they as social workers work in hospitals, the knowledge they emphasize in their work and how they understand their role at the hospital. The question I seek to answer in this study is: "How do social workers working in hospitals understand their work, and how they understand their role and competence when working there?"
In the study, I have made a thematic analysis of six qualitative interviews. The interview data used is taken from the OsloMet project "Knowledge for social citizenship". The informants are social workers who work in hospitals. I myself have not participated in the interview process. The themes that emerge in the analysis are "A holistic understanding" with the sub-themes “system knowledge”, “relationship work” and “loyalty to the patient”, as well as the theme "The social worker's place in the hospital" with the sub-themes “interdisciplinary work” and “doubts about the social worker's role”.
The findings show that the informants promote their profession by pointing to a holistic perspective which they bring into their work. Within this, they point to the knowledge they have of various aspects of the aid system, the patients' rights and duties, and how they can coordinate a collaboration with various agencies. In their work with these agencies, the social workers make use of knowledge from their education, but have also had to build on this and acquire new knowledge in the workplace. Furthermore, a balance is emphasized between this practical help and emotional support for the patients and their relatives.
In meetings with the patient, it emerges that the hospital social workers have a loyalty to the patient that goes beyond their loyalty to the hospital. Much of the work the social worker does takes place in interdisciplinary teams. It appears that several colleagues at the hospital are unsure about what the social worker can contribute to the work. In the discussion, I see the findings in the light of professional theory. I use Abbot's theory of professional systems, Grimen and the practical synthesis, as well as Ryle with knowing that and knowing how.
It seems that the social worker's role in the hospital is shown more clearly in work with more practical issues. Furthermore, the social workers seem to be recognized to a greater extent for this work. The social workers still want more time for their work and more space for their views in the execution of the work. The confusion surrounding what the social worker can contribute to the work seems to be able to create challenges for the interdisciplinary work, as well as the social worker's individual work, as they experience being assigned roles in the workplace that they do not want.