Fremstillingen av afghanske kvinner under Talibans regime: En kritisk diskursanalyse av norske avisers utenriksdekning
Abstract
Afghanistan har vært preget av konflikt i mange tiår, og afghanske kvinner er spesielt sårbare under Talibans regime og deres strenge tolkning av sharia. Tidligere forskning har kritisert mediene for å ha en begrenset dekning og ensidig fremstilling av afghanske kvinner. Denne masteroppgaven undersøker hvordan de blir dekket og fremstilt i norske nettaviser i periodene august til oktober i 2021 og samme måneder i 2022. Studien bruker en metodetriangulering som kombinerer kvantitativ og kvalitativ analyse for å besvare forskningsspørsmålene: (1) Hvor ofte dekkes Afghanistan og afghanske kvinner i utvalgte nyhetsmedier i gitte tidsperioder; og (2) hvordan fremstilles kvinnene under Talibans regime i disse mediene? Den kvantitative analysen gir en oversikt over dekningen av Afghanistan og kvinnene i fem norske nettaviser, mens den kvalitative diskursanalysen undersøker hvordan afghanske kvinner blir fremstilt i ti utvalgte nyhetsartikler. Oppgaven belyser viktige aspekter ved medienes dekning av afghanske kvinner og deres situasjon både under og etter Talibans maktovertakelse i 2021. Funnene viser at afghanske kvinner blir fremstilt gjennom ulike utvalgte diskurser; som helter, ofre, «som oss» og som «de andre». Disse diskursene anerkjenner den komplekse virkeligheten deres. Konklusjonen fokuserer på medienes rolle i dekningen av afghanske kvinner under Talibans regime, og påpeker at norske aviser har muligheten til å bidra til en mer rettferdig og inkluderende dekning av afghanske kvinner ved å gi større plass for deres egne stemmer og erfaringer. Dette kan oppnås ved å unngå ensidige fremstillinger og stereotypiske diskurser som identifiseres i analysen, samt ved å kontekstualisere deres opplevelser innenfor den kulturelle og politiske konteksten i Afghanistan. Kritisk og undersøkende utenriksjournalistikk spiller en viktig rolle i avdekkingen av mekanismene som begrenser kvinners rettigheter og i å belyse mulige løsninger for deres fremtidige deltakelse i samfunnet.