Sosiale medier som et læringsverktøy i skolen: Et økologisk perspektiv på sosiale mediers rolle og potensiale i videregående skole
Abstract
Sosiale medier har stadig større innflytelse på ungdommers liv, og har dermed også stor innflytelse på deres skolegang og læring. Denne masteroppgaven undersøker potensialet for å bruke sosiale medier som et læringsverktøy i videregående skole. Studien tar utgangspunkt i et økologisk perspektiv på læring, som anerkjenner samspillet mellom individet, omgivelsene og den kulturelle konteksten. Ved å anvende en økologisk nettverksteori har oppgaven som mål å bidra til økt kunnskap om sosiale medier i skolesammenheng. Dette gjøres ved å utforske elevers og læreres erfaringer med disse mediene gjennom individuelle dybdeintervjuer og et fokusgruppeintervju med en gruppe elever.
Resultatene av analysen avdekker både positive og negative sider ved bruken av sosiale medier i skolen. På den negative siden kan sosiale medier føre til distraksjon, spredning av feilinformasjon og svekket kritisk tenkning blant elevene. Lærerne kan også støte på utfordringer ved å inkludere sosiale medier på en relevant og pedagogisk måte i undervisningen. Sosiale medier kan imidlertid positivt komplementere tradisjonelle læringsmetoder, øke elevengasjementet og motivasjonen, samt tilby ekstra læringsressurser og muligheter for samarbeid og diskusjon.
Inkluderingen av sosiale medier i økologisk nettverksteori frembringer potensialet for økt integrering av sosiale medier i videregående skole. Imidlertid er det også begrensninger ved modellen, blant annet knyttet til maktforhold, tidsperspektivet og visualisering av proksimale prosesser. Oppgaven argumenterer for at sosiale medier har ført til en maktforskyvning i skolen, der elevene har fått større kontroll over egen læring. Resultatene indikerer viktigheten av at lærerne styrker sin kompetanse innen sosiale medier for å kunne ta tilbake noe av makten og sikre en optimal læringsopplevelse for elevene.
Oppgaven viser et potensial for økt bruk av sosiale medier i skolen, men dette krever en proaktiv tilnærming fra utdanningsmyndigheter, skoleledelse og lærere. Sosiale medier kan altså, med enkelte forbehold, være et verdifullt læringsverktøy.