Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveit, Åse Kristine
dc.contributor.authorSkjelnes, Line Jannik
dc.date.accessioned2023-09-21T11:39:35Z
dc.date.available2023-09-21T11:39:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091066
dc.description.abstractThe purpose of this study has been to look at connections between literature reading in upper secondary school and pupils' attitudes towards reading from a school library perspective. The study's problem is: Reading literature in school, what impact does it have on the pupils' attitude to reading. The method used is a qualitative, semi-structured group interview with 16 informants from three classes. The interviews were done by class and lasted one school hour. Interview data is discussed with the main emphasis on the relationship between reader identity, voluntary reading, and to what extent reading at school affects leisure reading. Literature at school involves both the academic and a reading project where the pupils read self-selected literature weekly during the school year. Although the informants seem to be willing to take part in reading literature during school, they themselves believe that it has no impact on leisure reading. At the end of the discussion, I will touch on how the school library can contribute to creating a culture of reading at school.en_US
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å se på sammenhenger mellom litteraturlesing i videregående skole og elevers holdning til lesing i et skolebibliotekperspektiv. Studiens problemstilling er: Litteraturlesing i skolen, hvilken innvirkning har det på elevenes holdning til lesing . Metoden som er brukt er kvalitativt, semistrukturert gruppeintervju med 16 informanter fra tre klasser. Intervjuene ble gjort klassevis og varte en skoletime. Intervjudata blir diskutert med hovedvekt på forholdet mellom leseridentitet, frivillig lesing, og i hvilken grad lesing på skolen påvirker fritidslesingen. Litteratur på skolen innebærer både det faglige og et leseprosjekt hvor elevene ukentlig gjennom skoleåret leser selvvalgt litteratur i skoletiden. Selv om informantene virker til å være villig med på litteraturlesing i skoletiden, mener de selv at det ikke har noen innvirkning på fritidslesingen. På slutten av diskusjonen kommer jeg inn på hvordan skolebiblioteket kan bidra til å skape en kultur for lesing på skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectLitteraturlesingen_US
dc.subjectSkolebibliotekar,en_US
dc.subjectNorskundervisningen_US
dc.subjectFormidlingen_US
dc.subjectVideregående skoleren_US
dc.subjectSkolebiblioteken_US
dc.titleLitteraturlesing i videregående skole og elevers holdning til lesing Lesing i skolen i et skolebibliotekperspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel