Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHajmohammadian, Mohammad
dc.contributor.advisorKioumarsi, Mahdi
dc.contributor.authorBaniya, Jenish
dc.contributor.authorBerhane, Silmon Tsegai
dc.contributor.authorBaqeri, Haji Hossin
dc.date.accessioned2023-06-05T07:24:53Z
dc.date.available2023-06-05T07:24:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3069852
dc.description.abstractKlimagassutslippene fra byggenæringer er høye, noe som gir miljøskadelige konsekvenser for fremtidens generasjoner. På grunnlag av dette ble det utarbeidet bacheloroppgave for å finne optimale landkarløsninger. Dette kan virke som et lite bidrag, men er viktige bidrag fordi mye av veibyggingen i Norge hendler om å bygge nettopp broer. Gjennom litteraturstudiet ble det gjort forskninger på å finne mulige landkarløsninger som gir mindre miljøbelastninger. Det ble utført forskning på tre ulike landkartyper som jordarmerte, fugefrie og CLSM. I tillegg ble det utført intervjuer for å kunne indentifisere årsakene til hvorfor mye materialer blir brukt til landkarkonstruksjoner og hvilke mulige tiltak finnes for minimering av material bruket. Under intervjuet ble det undersøkt faktorer som kan redusere betongmengde i landkarkonstruksjoner. Basert på rapporten kan materialressursene i landkarkonstruksjoner brukes mer effektivt. Dette er mulig ved bruk av optimale landkarløsninger som jordarmerte «GRS» landkarløsninger og andre mulige tiltak som terrengtilpassinger og veigeometri.en_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleOptimalisering av landkarkonstruksjonen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal