Optimalisering av landkarkonstruksjon
dc.contributor.advisor | Hajmohammadian, Mohammad | |
dc.contributor.advisor | Kioumarsi, Mahdi | |
dc.contributor.author | Baniya, Jenish | |
dc.contributor.author | Berhane, Silmon Tsegai | |
dc.contributor.author | Baqeri, Haji Hossin | |
dc.date.accessioned | 2023-06-05T07:24:53Z | |
dc.date.available | 2023-06-05T07:24:53Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3069852 | |
dc.description.abstract | Klimagassutslippene fra byggenæringer er høye, noe som gir miljøskadelige konsekvenser for fremtidens generasjoner. På grunnlag av dette ble det utarbeidet bacheloroppgave for å finne optimale landkarløsninger. Dette kan virke som et lite bidrag, men er viktige bidrag fordi mye av veibyggingen i Norge hendler om å bygge nettopp broer. Gjennom litteraturstudiet ble det gjort forskninger på å finne mulige landkarløsninger som gir mindre miljøbelastninger. Det ble utført forskning på tre ulike landkartyper som jordarmerte, fugefrie og CLSM. I tillegg ble det utført intervjuer for å kunne indentifisere årsakene til hvorfor mye materialer blir brukt til landkarkonstruksjoner og hvilke mulige tiltak finnes for minimering av material bruket. Under intervjuet ble det undersøkt faktorer som kan redusere betongmengde i landkarkonstruksjoner. Basert på rapporten kan materialressursene i landkarkonstruksjoner brukes mer effektivt. Dette er mulig ved bruk av optimale landkarløsninger som jordarmerte «GRS» landkarløsninger og andre mulige tiltak som terrengtilpassinger og veigeometri. | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Optimalisering av landkarkonstruksjon | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
TKD - Institutt for bygg- og energiteknikk [416]
TKD - Department of Built Environment