Helsepersonells erfaringer med K2A som kunnskapstranslasjonsverktøy i forbindelse med implementering av høyintensiv gangtrening for slagpasienter
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3061876Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn
Kunnskapstranslasjon handler om å minimere “Kunnskap-praksis gapet». Utfra voksende evidens om at høyintensiv gangtrening i rehabilitering etter slag er anbefalt, men ikke fullt implementert i praksis i Norge, ble formål for kunnskapstranslasjon i dette prosjektet den kunnskapsbaserte intervensjonen, HITS (høyintensiv variert, gangtrening for slagpasienter).
Hensikt
Masterstudiens hensikt er å studere helsepersonells erfaringer med en implementeringsprosess der K2A brukes som modell for kunnskapstranslasjon. Forskningsspørsmålet for denne studien er: Hvilke erfaringer har helsepersonell med implementeringen av høyintensiv gangtrening hos slagpasienter, ved hjelp av verktøy for kunnskapstranslasjon, K2A?
Teoretisk grunnlag
Studiens teoretiske forankring er knyttet til tre ulike perspektiv, kunnskapstranslasjon og gapet mellom forskning og praksis, profesjoners kunnskapsbase hos helsepersonell i relasjon til kunnskapsbasert praksis, kunnskapsutvikling sett i et feministisk perspektiv.
Metode
Studien har et kvalitativt perspektiv der metoden er intervju, designet er fokusgruppe og analysen er tematisk analyse ifølge Braun and Clark (Braun and Clarke 2006).
Funn
Studien viser på at det er viktig med struktur, ledelse og resultatfokusering i en implementeringsprosess, samt at K2A har bidratt til forståelse av prosessen. Funn i studien viser videre at implementeringen av HITS, har foregått i interaksjon mellom teori og praksis. Et av funnene i studien var at den praktiske og erfaringsbaserte kunnskapen ble videreutviklet. Videre viser funn i studien på at det er viktig med inter- og intra-aksjon for et vellykket resultat i treningsmetoden HITS.
Konklusjon
Studien viser at K2A modellen fungerer i praksis og at den har vært nyttig for implementeringsprosjektet, under forutsetning at det finnes noen som leder og samspiller med de som skal implementere den nye kunnskapen samt at resultat, trygghet og intra-aktion er viktige deler i en implementeringsprosess.