Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteensen, Steen
dc.contributor.authorJohansen, Solveig Stormo
dc.date.accessioned2023-03-31T11:33:01Z
dc.date.available2023-03-31T11:33:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3061442
dc.description.abstractI denne oppgaven blir vi bedre kjent med informanter fra generasjon z og hvordan de søker etter informasjon. Vi blir også kjent med hva som påvirker dem når de skal foreta store valg. Generasjon z er født mellom 1995 og 2010. De er 12-27 år i 2022 (Seemiller & Grace, 2017). Denne generasjonen har vokst opp med digitale medier, og de er vant til å finne informasjon om det de ønsker, når de ønsker det. En stor del av generasjon z skal bli studenter i år og i årene som kommer. I denne oppgaven tar jeg et dypdykk i hvordan informantene søker etter informasjon om studier, og hva som gjør at de velger det studiet de gjør. Denne oppgaven undersøker begge deler ved hjelp av semistrukturerte dybdeintervjuer med åtte informanter i alderen 18-22 år. Jeg har ikke funnet tidligere forskning på temaet å søke informasjon om studier, mens utdanningsvalg er det forsket en del på. I arbeidet med oppgaven har jeg sett på tidligere forskning på informasjonssøking og medie- og informasjonsrepertoarer samt teori om påvirkning, oppdragelse og sosialisering. Studien er delt inn i to analysekapitler som tar for seg hvor informantene finner informasjon om høyere utdanning, og hva som former utdanningsvalget. Funnene viser at informantene deler noen felles mønstre for informasjonssøking, og disse mønstrene kan deles inn i to informasjonsrepertoarer: Digitalt informasjonsrepertoar og personlig informasjonsrepertoar. Informantene i den førstnevnte gruppen foretrekker å finne informasjon om studier på ulike nettsider, YouTube og åpen dag. Informantene i den andre gruppen foretrekker i større grad å prate med folk ansikt til ansikt. Nåværende og tidligere studenter, søsken, venner, rådgiver og nettsider anses som gode kilder til informasjon for disse. Hovedfunnene når det kommer til hva som former utdanningsvalget deres er at samtlige velger studier ut ifra interesse. Også familien er med på å forme hva de velger, hvor eldre søsken er noen de lytter til, mens foreldrene hovedsakelig støtter valget. Studenter og tidligere studenter har også stor påvirkning. Venner, sosiale medier og nyhetsmedier påvirker ikke informantene i vesentlig grad.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectInformasjonssøkingen_US
dc.subjectMediebruken_US
dc.subjectInformasjonsrepertoaren_US
dc.subjectUtdanningsvalgen_US
dc.subjectGenerasjon zen_US
dc.titleGenerasjon z søker studier En kvalitativ studie av informasjonssøking og utdanningsvalg hos generasjon zen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel