Barnet som tekst - En kvalitativ analyse av barnet som tekst i dokumentasjon i barneverntjenesten
Master thesis
Published version
View/ Open
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- SAM - Master i Barnevern [111]
Abstract
Det produseres et stort antall dokumenter i barneverntjenesten og en stor del av arbeidet som utføres i de ulike barneverntjenesten involverer nettopp det å skrive. Denne masteroppgaven omhandler barnet som tekst i denne dokumentasjonen. Mer spesifikt tar den for seg barneverntjenestens undersøkelsesrapporter, med et teoretisk utgangspunkt i barnets posisjon i samfunnet i dag og velferdstekster og makt.
Det ble benyttet kvalitativ metode for å analysere dokumentene. Datagrunnlaget for analysen er 10 undersøkelsesrapporter fra en kommunal barneverntjeneste. Målet med analysen av dataene har vært å undersøke hvordan barnet blir som tekst i disse undersøkelsesrapportene, og problemstillingen har derav vært:
«Hvem er barnet som tekst i dokumentasjonen i barneverntjenesten?»
Analysefunnene og diskusjonen av disse er gjort med utgangspunkt i fire kategorier: Den allmektige barneverntjenesten, barnet tillegges sine behov, ekskluderende språk og fravær av barnets personlighet. Studien viser at det som fremkommer i dokumentene er gjenkjennbart fra tidligere forskning vedrørende lignende temaer. Funnene i denne studien tyder på at barnet er til stede i dokumentasjonen, men at barnet som tekst ikke er det mangfoldige, komplekse og unike barnet som har den sterke posisjonen det har i samfunnet vårt i dag. Språk er makt og det synes som at det har direkte konsekvenser for fremstillingen av barnet i dokumentene dersom en ikke er bevisst dette. Studien har videre belyst et behov for videre forskning på feltet.