Tillitsbasert styring og ledelse i Osloskolen: Lederes og ansattes oppfatninger, sett i lys av ledelses- og styringsteori
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3045429Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler hvordan ledere og ansatte i Osloskolen oppfatter styring og ledelse i forhold til tillitsbasert styring og ledelse. Oslo kommune er den kommunen som er mest kjent for å ha systematisk arbeidet med tillitsbasert styring og ledelse ved at man i 2017 vedtok tillit som et bærende prinsipp i styring og ledelse i kommunen.
Studien omfatter 18 informanter, fra 6 forskjellige grunnskoler i Oslo. Informantene er ansatt ved de forskjellige skolene i stillinger som lærere, rektorer, assisterende rektorer og undervisningsinspektører. Studien benytter seg av prinsipal agentteori og forvalterteori, samt teori om transformasjon- og transaksjonsledelse i analysen av hvordan styrings- og ledelsesformer som tillitsbasert styring og ledelse oppfattes og hvilke relasjoner som kan ligge i bunn for disse oppfattelsene.
Funnene i studien har vært både overraskende og interessante. Blant disse funnene, at kontroll og tillit henger sammen og at kontroll ikke nødvendigvis trenger å være negativt, det handler mer om hvordan man utøver denne kontrollen, og selv om informantene fortalte om en avstand til toppledelsen, var det likevel tillit der. Det var også overraskende hvor forskjellig oppfattelse og kunnskap informantene hadde om tillitsbasert styring og ledelse og hvor lite mange visste om tillitsreformen.
Studien viser også at tillitsbasert styring og ledelse ikke har endret styring og ledelse i Osloskolen nevneverdig og empirien viser at informantene ikke har oppfattet særlig endring etter tillitsreformen som ble innført i 2017.