Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrænne, Karen (Hovedveileder)
dc.contributor.advisorVatn, Gunhild (Biveileder)
dc.contributor.authorKlepp, Gry
dc.date.accessioned2023-01-04T13:14:41Z
dc.date.available2023-01-04T13:14:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040968
dc.description.abstractI den nye fagplanen Kunnskapsløftet 2020 settes det søkelys på elevmedvirkning som nå skal inn i hvert enkelt fag. Formålet med denne masteroppgaven er å utforske om elevmedvirkning og selvbestemmelse i faget kunst og håndverk vil fremme elevenes ideutvikling, motivasjon og mestring. Problemstillingen er: Hvordan erfarer lærere og elever at deltagelse i utvikling og gjennomføring av selvvalgt fordypningsoppgave i kunst og håndverk kan fremme elevenes ideutvikling, motivasjon og mestring? I gjennomføringen av undersøkelsene og innsamling av empiri brukte jeg aksjonsforskning som strategi, og hadde en hermeneutisk tilnærming. Jeg har samlet empiri gjennom observasjon av et tiltak jeg satte i gang i egne klasser, og i tillegg benyttet meg av spørreundersøkelser av elever, intervju av faglærere og elever og ulik litteratur. Innsamlingen av empiri viser et bredt spekter av ulike erfaringer av hvordan elevmedvirkning og selvbestemmelse innvirker på elevers kunst og design prosesser. I drøfting og oppsummering har jeg konkludert med at for mange elever vil selvbestemmelse kunne fremme ideutvikling, motivasjon og mestring. For at dette skal fungere for flest mulig elever er de avhengig av dyktige faglærere som gir dem grundig forberedelse, som tilrettelegger for mestring slik at elever med mestringstro i bagasjen kan jobbe med ideutvikling, innarbeiding av kunst- og håndverksteknikker og utforming av praktiske arbeider. For å beholde mestringsfølelsen gjennom hele prosessen viser undersøkelsene at lærer bør tilrettelegge for mestring underveis og støtte opp om elevens følelse av selvbestemmelse. I mitt praktisk-estetiske arbeid har jeg latt meg inspirere av elevenes prosesser, og jeg har laget skulpturer av elever i ulike situasjoner og med ulike sinnsstemninger som kan oppstå underveis i en kunst og design prosess. I tillegg til å jobbe praktisk fikk jeg også muligheten til å kjenne på egen glede ved selvbestemmelse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMEST;2022
dc.subjectIdeutviklingen_US
dc.subjectMestringen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectSelvbestemmelseen_US
dc.titleKan selvbestemmelse i kunst og håndverk fremme elevers ideutvikling, motivasjon og mestring?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel