Stortingsvalget 2021: Den perfekte stormen for klimajournalistikk? Norsk presses dekning og prioritering av klimaendringene ved stortingsvalget i 2021.
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3028555Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven analyser klimadekningen i én måned av stortingsvalgkampen 2021, fra 19. august til 19. september, i ti norske papiraviser, med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan ble klima dekket og prioritert i avismediene i valgkampen i 2021? Gjennom en omfattende kvantitativ innholdsanalyse av 927 artikler viser studien at klimadekningen i valgkampen 2021 var den største i noe stortingsvalg på 2000-tallet. Funnene tyder på at en rapport fra FNs klimapanel var hovedgrunnen til at klima ble den viktigste saken i valgkampen. Men selv da klima var viktigst for velgerne og sto høyt på medienes dagsorden, var medienes prioriteringer i klimadekningen blandet. Det er få forsideoppslag, få lange saker, og få dyptgående reportasjer om klimaendringene i utvalget. Samtidig er utvalget dominert av en uforholdsmessig høy andel meningsjournalistikk, med en relativt lav andel kritisk og oppsøkende nyhetsjournalistikk. Nyhetsdekningen er preget av politisk spill, og olje- og gassdebatten står sentralt, mens en rekke klimarelaterte temaer får lite eller ingen dekning. Det er naturlig, og til en viss grad viktig, at det politiske spillet dekkes grundig i valgkamper. Studien drøfter om fokuset på det politiske spillet mellom partiene likevel førte til en underdekning av andre klimarelaterte temaer. Videre viser studien at oljedebatten i pressen har endret seg fra stortingsvalget i 2013, og at det norske klimaparadokset – der Norge forsøker å være et foregangsland på klima, samtidig som landet tjener seg rikt på klimaskadelig olje og gass – utfordres i større grad enn tidligere. Det er en ventet utvikling at Norges petroleumspolitikk havner under større press etter hvert som klimaendringene og konsekvensene av dem blir mer alvorlige, da bruk fossil energi er en av hovedårsakene til klimaproblemet. For å utføre sitt samfunnsoppdrag, bør mediene sørge for at hensynet til oljeinntekter versus hensynet til klima og natur bli kritisk belyst. Mediene bør også ta aktive valg om å prioritere ressurser til kritisk klimajournalistikk.