Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVaagan, Robert. W
dc.contributor.authorSolberg, Camilla
dc.date.accessioned2022-10-27T07:23:19Z
dc.date.available2022-10-27T07:23:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028542
dc.description.abstractLineær-TV blir i økende grad tatt over av internettdistribuert videoinnhold. Dette gjelder spesielt bruk av globale strømmetjenester, som har tatt en stor markedsandel blant norske brukere. Som følge av den digitale utviklingen og økt globalisering, har viktigheten økt av NRK sitt allmennkringkasteransvar om å fremme norsk innhold, kultur og språk. Tenåringer er aktive brukere av strømmetjenester og sosiale medieplattformer. Til tross for dette, er denne aldersgruppen blant segmentene NRK TV har utfordringer med å nå på strømmetjenesten. Denne masteroppgaven undersøker på hvilken måte strømmetjenesten til NRK TV inngår i mediebruken til tenåringer i alderen 12-18 år, og hva som skal til for at de benytter tv.nrk.no. For å besvare problemstillingen, tar studien sikte på å undersøke tre forskningsspørsmål (F1-3). F1 tar for seg hvilke faktorer som påvirker tenåringers beslutningsprosess ved valg av strømmetjeneste og innhold. F2 ser på hvilke kvaliteter som er viktig for at en strømmetjeneste skal møte tenåringers behov, og hvordan NRK oppfyller disse. F3 undersøker hvilke holdninger tenåringer har til NRK TV og norskprodusert innhold. Studien er basert på et teoretisk grunnlag som hovedsakelig fokuserer på brukernes perspektiv. Dette inkluderer teoretiske perspektiver om brukernes beslutningsprosess, holdninger, mediebruk og påvirkning. For å besvare problemstillingen, ble det gjennomført kvalitative dybdeintervjuer med 14 tenåringer i alderen 12-18 år. Ved å inkludere observasjon og think-aloud metoden, har deltakerne testet ut NRK sin strømmetjeneste, og evaluert nettsidens brukervennlighet og nytteverdi. Hovedfunnene viser at strømmetjenesten til NRK møter stor konkurranse fra globale aktører. Brukerne har enorme valgmuligheter, som har gjort dem kvalitetsbevisste og skapt vaner i deres strømmebruk. Beslutningsprosessen blir påvirket at flere faktorer, som behov og humør, der sosiale trender og omgangskrets har stor innvirkning på deltakernes atferd. Brukervennlighet og nytteverdi står sentralt, og algoritmestyrte anbefalinger bidrar til å gi brukerne en bedre innholdsoppdagelse. Studien kan tyde på en urovekkende trend, hvor langvarig bruk av globale strømmetjenester og amerikansk innhold, har en negativ innvirkning på tenåringers interesse for norsk innhold og kultur. Dette har ført til at flere av deltakerne ikke benytter NRK sitt tilbud. Analysen avdekker en rekke tiltak NRK TV kan gjennomføre, for å gi tenåringer en bedre brukeropplevelse. Samtidig byr NRK sitt allmennkringkasteransvar på utfordringer, spesielt i forbindelse med diskusjonen om å øke personalisering og algoritmesystemet på tjenesten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectNRK TVen_US
dc.subjectStrømmetjenesteren_US
dc.subjectForbrukeratferden_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.subjectMediebruken_US
dc.subjectHoldningeren_US
dc.titleNRK TV og streaming. En studie av tenåringer i aldersgruppen 12-18 år sin bruk av strømmetjenester, og hvordan NRK TV inngår i deres mediebruk.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel