Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBekken, Wenche
dc.contributor.authorStrand, Charlotte
dc.date.accessioned2022-10-06T08:04:05Z
dc.date.available2022-10-06T08:04:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024189
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Formålet med oppgaven er å få en bedre forståelse av hvordan ungdom opplever gruppeterapi og hvordan vi kan forstå gruppeterapi og dens betydning i arbeid med barn, unge og deres familier. Tenåringsjentene i denne oppgaven strever/har strevd med psykisk helse og ble henvist til BUP, slik at konteksten er BUP. Bakgrunnen for at jeg valgte gruppeterapi som tema til masteroppgaven er at jeg vil ha mer kunnskap om hvordan vi kan hjelpe barn og ungdom som strever med identitet, relasjonelle og emosjonelle vansker. En familieterapeut bør ha god innsikt i hva som kan være god hjelp, da det gir større trygghet i møte med familier. Min problemstilling er som følger: «Hvordan opplever ungdommer som er/har vært i behandling ved BUP, gruppeterapi som behandling?» Teoretisk forankring: Teorien i denne oppgaven er forankret i sosialfagligforståelse med vekt på forståelser av mestring, betydningen av fellesskap, gruppe, kommunikasjon og system. Familieterapifeltet er i stor grad bygget opp av systemteori og kommunikasjonsteori, og familieterapi har mange fellestrekk med gruppeterapi. Gruppeterapi har ulike forståelser, med mye vekt på et psykodynamisk perspektiv. Betydning av utvikling i fellesskap er sentralt. Familie- og gruppeterapi har begge røtter i psykoanalysen og psykoterapien. Metode: Oppgaven har et kvalitativ design, der ni jenter er intervjuet en gang med bruk av semistrukturert intervju. Analysen er tematisk. Funn er forankret i opplevelsen til den enkelte om hvordan de sammen skaper/konstruerer mening og forståelse om eget liv. Funn: Gruppeterapi beskrives som et godt egnet behandlingstilbud for informantene som deltok. Tre temaer fremkom som sentrale i jentenes erfaringer, det var «Likeverdig relasjon», «Ferdighetstrening – en øvelse i kommunikasjon» og «Få øye på seg selv i møte med andre». I gruppeterapien utviklet informantene identitet. Behandlingsformen hjelper jentene med å oppleve sammenheng og skape mening i tilværelsen. Konklusjon: Gruppeterapi kan bedre relasjonskompetansen og kan være et godt tilbud for denne målgruppen. Gruppeterapi kan gi den enkelte større livskvalitet og dette påvirker også relasjonene i familie og nettverk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectGruppeterapien_US
dc.subjectFamilieterapien_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.subjectPsykisk helseen_US
dc.subjectAnerkjennelseen_US
dc.subjectKommunikasjonen_US
dc.subjectMentaliseringen_US
dc.subjectIdentiteten_US
dc.title«Vær deg selv nok» En kvalitativ studie med tenåringsjenter sin opplevelse av gruppeterapi.en_US
dc.title.alternative«Be Your self enough» A qualitative study with teenage girls' experience of group therapy.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel