dc.contributor.advisor | Tobiassen, Anita Ellen | |
dc.contributor.author | Nordstrand Holmbakken, Linn | |
dc.contributor.author | Bringsverd, Anne Sophie | |
dc.date.accessioned | 2022-10-05T09:39:47Z | |
dc.date.available | 2022-10-05T09:39:47Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3023988 | |
dc.description.abstract | Studien undersøker problemstillingen «Hvordan benytter katapult-senteret Future Materials
delingsøkonomi i business to business (B2B) relasjoner for å fremme bærekraftig
innovasjon?»
Det er brukt kvalitativ metode for å besvare problemstillingen, i form av et eksplorativt
casedesign. Hovedkilden til data er åtte semi-strukturerte intervjuer med informanter som er
eller har vært tilknyttet Future Materials. Det er supplert med sekundærdata i form av
rapporter og Power-Point presentasjoner. Eksisterende litteratur om delingsøkonomi og
bærekraftig innovasjon danner det teoretiske grunnlaget og blir brukt til å diskutere egne
empiriske funn.
Katapult-senteret Future Materials er et resultat av offentlig politikk, hvor målet er å fremme
bærekraftig innovasjon ved å benytte ressursdeling. Ettersom delingsøkonomi i B2B
relasjoner er en relativt ny forretningsmodell finnes det begrenset med forskning på området.
Det er derfor interessant å undersøke hvordan delingsøkonomi i B2B relasjoner kan benyttes
til å fremme bærekraftig innovasjon.
Studiens funn viser hvordan katapult-senteret Future Materials benytter ressursdeling
innenfor B2B relasjoner. Administrasjonen i Future Materials sin rolle som koblingsagent
innebærer å koble små og mellomstore bedrifter (SMB) sammen med deres
samarbeidspartnere. Funnene viser at hovedoppgavene til administrasjonen som
koblingsagent er å løse SMB-enes informasjonsproblem og tilrettelegge for deling av
ressurser.
Funn viser at samarbeidspartnernes viktigste insentiver til å være tilknyttet katapult-senteret
er tilgang til flere kunder og mulighet for å søke om finansiell støtte til kompetanseutvikling og
oppgradering av testfasiliteter. Et interessant funn er at dette bidrar til at samarbeidspartnerne
kan beholde ansatte med spisskompetanse. Funnene viser at SMB-enes viktigste insentiver
er mulighet for finansiell støtte og tilgang til ressurser.
Bærekraftige innovasjoner blir fremmet på to måter, i form av ressursdeling og rådgivning.
Det viser seg imidlertid at det ikke eksisterer noen krav til bærekraft i SMB-ens prosjekt for å
motta tilbud fra Future Materials. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet – storbyuniversitetet | en_US |
dc.subject | Delingsøkonomi | en_US |
dc.subject | Sirkulærøkonomi | en_US |
dc.subject | Future materials | en_US |
dc.subject | Bærekraftig innovasjon | en_US |
dc.title | Innovasjonsfremmede og bærekraftig ressursdeling mellom bedrifter (B2B). En eksplorativ casestudie av katapult-senteret Future Materials | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | submittedVersion | en_US |