• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Barnevern
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Barnevern
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Fortell meg mer om det" En studie om avdekking av vold og seksuelle overgrep blant førskolebarn i avhør på barnehuset

Bråthen, Lisa Soland
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Bråthen_SBV_2022.pdf (827.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3020713
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Barnevern [108]
Abstract
Avdekking av overgrep mot barn er et komplekst fenomen som får omfattende oppmerksomhet med formål om å fremme tidligere avsløringer og for å øke kompetanse blant beskyttelses- og hjelpetjenester. I denne studien undersøkes ulike avdekkingsmønstre i et utvalg på 100 undersøkende intervjuer av barn i alderen tre til seks år (gjennomsnitt = 56,91 måneder; SD = 8,71, range = 39-75 måneder, 58 % jenter og 42 % gutter), hvor alle barna avslørte fysiske og/eller seksuelle overgrep under avhøret. Formålet med studien er å undersøke førskolebarns avdekkingsmønstre i sammenheng med faktorer som kjønn, alder, type overgrep (vold eller seksuelle overgrep) og barnets relasjon til overgriper. Samtidig se på hvor i intervjuet avsløring skjer, hvilke avhørsspørsmål som fører til avdekking og hvilke spørsmål som blir stilt rett i etterkant av avdekking (intervjuatferd).

Oppgaven er et delprosjekt av en større nasjonal studie kalt «Barneavhør prosjektet». Kvantitativ forskningsmetode er brukt i analysearbeidet. De sekvensielle intervjuene ble gjennomført i perioden 2015-2017, på et av landets 11 barnehus. Alle avhør ble gjennomført etter den Sekvensielle avhørs- metoden (SA), av spesialtrent politi med videreutdanning i avhør av spesielt sårbare grupper. Avhørene ble kodet etter internasjonale anerkjente kodemetoder og analysert i dataprogrammet SPSS, versjon 27.

Analyser av avhørene viser at det ble stilt fleste direkte spørsmål både før (48 %) og etter (58 %) avdekking. Deretter ble det stilt 32 % suggestive-, 10 % lukkede- og 10 % åpne spørsmål i forkant av barnets første avsløring. I tillegg fortsatte førskolebarna å fortelle ny relevant informasjon i spørsmål- svar- interaksjon (turn) 1-2 (26 %), 3-9 (53 %), 10-14 (11 %) og 15 og utover i avhøret (10 %), etter barnets første avsløring. 24 av barna avslørte også spontant tidlig i avhøret, selvom flesteparten av barna hadde en nær relasjon til overgriper.
Publisher
OsloMet-Storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit