Byutvikling i Oslo kommune En analyse av veiledende planer for det offentlige rom - lansering av en proaktiv tilnærming til samstyring
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3016904Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
eg har gjennom denne oppgaven analysert et utvalg på fire veiledende planer for offentlig rom (VPOR). Hensikten med analysen er å konkret illustrere en betydelig utvikling i detalj- og konkretiseringsgraden til de fire planene. Jeg har tatt utgangspunkt i en hovedproblemstilling og to underproblemstillinger, disse er følgende:
Hovedproblemstilling: Har det vært en utvikling i bruk av VPOR’er over tid, og hva kjennetegner i så tilfelle denne utviklingen?
Underproblemstilling 1: Er de eventuelle endringene utrykk for en endret kommunal styringsstrategi, og hvordan skal vi teoretisk forstå disse endringene?
Underproblemstilling 2: Kan de eventuelle endringene forklares med bakgrunn i politisk motivasjon?
Analysen viser en gradvis utvikling gjennom alle planene mot en større detalj- og konkretiseringsgrad. Jeg setter denne utviklingen i sammenheng med en utvikling mot en mer samstyrende byutvikling. Jeg viser videre hvordan byutviklingen i Oslo slik den fremgår i de nyeste VPOR’ene ikke presist beskrives av eksisterende samstyringsteori.
Jeg presenterer derfor et konkret forslag til en mer presis tilnærming kommuner kan ha til samstyring og samstyringsnettverket. Hensikten med dette bidraget er å presist beskrive Oslo kommunes tilnærming til byutvikling. Jeg kaller denne, en proaktiv tilnærming. Denne oppsummeres i fire hovedpunkter: For det første. kommunen er bestyrer av samstyringsnettverket. For det andre, kommunen er en tydelig premissleverandør i møte med private aktører. For det tredje, er det tilstedeværelse av aktiv politisk involvering, deltakelse og styring av samstyringsnettverket. For det fjerde er styrkeforholdet i samstyringsnettverket er til en viss grad i favør kommunen. Den proaktive tilnærmingen er ment som et supplerende bidrag til samstyringsteori generelt og byutviklingen i Oslo spesielt.
Jeg identifiserer også tre mulige forklaringer for utviklingen analysen viser. Det er hensiktsmessig at noen undersøker disse forklaringene nærmere med et bedre egnet forskningsdesign.