Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSpehar, Ivan
dc.contributor.authorBergo, Julie
dc.contributor.authorKolstad, Eli Nooshabadi
dc.date.accessioned2022-09-09T11:28:33Z
dc.date.available2022-09-09T11:28:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016887
dc.description.abstractDenne oppgaven ser nærmere på ledelsesutfordringer og opplevelser i en helseorganisasjon under koronapandemien. Studien er avgrenset til to avdelinger som ble opprettet som et resultat av pandemien. Det blir spesielt vinklet mot utfordringer knyttet til ledelse av avdelingene, og hvordan ledere har håndtert krisesituasjonen. Det ble gjennomført dybdeintervjuer med totalt to ledere og seks medarbeidere. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan har ledere i en helseorganisasjon håndtert ledelsesutfordringer knyttet til koronapandemien, og hvordan har deres medarbeidere opplevd denne endringen? Studiens funn tyder på at kommunikasjon var en viktig faktor under håndteringen av pandemien. Å bygge opp en avdeling helt fra starten samtidig som det oppstod hyppige endringer i forbindelse med smitteverntiltak, krevde at lederne var tydelige og gode til å formidle informasjon. I en pandemi med en slik uforutsigbarhet krevde det også at en leder var god til å se problemer og finne raske løsninger. Begge avdelingslederne forsøkte å gi sine medarbeidere god oppfølging og tilrettelegging under krisen. Dette er i likhet med det Jankelová et al (2021) hevder at i en pandemi med frykt, bør lederne ta vare på sine medarbeidere. Når det gjaldt medarbeidernes opplevelse av håndteringen, kan det tyde på at de opplevde god støtte fra sin leder. Individuell støtte så ut til å være en viktig faktor for medarbeidernes motivasjon, da de opplevde å bli sett og hørt. Samtidig ønsket begge avdelingslederne å formidle til sine medarbeidere at de utførte et samfunnsviktig arbeid, og at alle var like avhengige av hverandre. Lederne var også opptatte av å gi de ansatte autonomi, selv om autonomien ble noe begrenset som følge av påkrevde, rutinemessige oppgaver. Samlet sett antyder funnene våre at lederne benyttet seg av en lederstil som sammenfalt med transformasjonsledelse, med særlig fokus på å være et forbilde, samt å gi individuell støtte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectKriseledelseen_US
dc.subjectKrisehåndteringen_US
dc.subjectLedelsesutfordringeren_US
dc.subjectKoronapandemienen_US
dc.subjectTransformasjonsledelseen_US
dc.subjectLederrolleren_US
dc.titleLedelse i en helseorganisasjon under pandemien: En kvalitativ studie av ledelsesutfordringer og håndteringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel