Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å observere og vurdere respirasjon hos barn med bronkiolitt. Et kunnskapsbasert undervisningsprogram
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3016830Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Prosjektets bakgrunn: Barn med bronkiolitt som følge av respiratorisk syncytial virus innlagt på barneavdelinger er avhengig av sykepleiers kompetanse i å observere og vurdere deres respirasjon. For å tidlig kunne identifisere en eventuell forverring trengs det barnefaglig kompetanse. Mangel på kompetanse truer pasientsikkerheten, og kompetanseutvikling er et viktig tiltak for å bedre kvaliteten i helsetjenesten og er avgjørende i utøvelsen av faglig forsvarlig helsehjelp.
Hensikt og problemstilling: Hensikten med kvalitetsarbeidet er å utarbeide et kunnskapsbasert undervisningsprogram som kan heve sykepleiers kompetanse i å observere og vurdere bronkiolitt syke barns respirasjon.
Metode: Utarbeidelse av undervisningsprogrammet er et kvalitetsarbeid, med kvalitetsforbedring som metode. Kunnskapssenterets modell for kvalitetsarbeid og den didaktiske relasjonsmodellen, er modeller som systematisk er brukt i kvalitetsarbeidet.
Resultater: Resultatet av kvalitetsarbeidet er et kunnskapsbasert undervisningsprogram for sykepleiere, om observasjon og vurdering av barns respirasjon. Undervisningsprogrammet er bygget på systematiske kunnskapssøk, med utgangspunkt i kunnskapspyramiden. Innholdet i undervisningen er basert på observasjons- og vurderingsprinsipper fra pediatrisk vurderingstriangel. I tillegg til forskning som legger grunnlaget for undervisningens innhold, er det søkt systematisk etter fagpedagogikk for å fremme læring hos deltakerne. Det er gjennomført en pilotundervisning, hvor det i etterkant ble innhentet tilbakemeldinger i form av evalueringsskjema.
Konklusjon: Undervisningsprogrammet kan bidra til å styrke sykepleierens kompetanse i å observere og vurdere barnets respirasjon, som kan bidra til økt pasientsikkerhet. Project background: Children with bronchiolitis caused by Respiratory syncytial virus admitted to pediatric units are reliant of observations and assessments completed by nurses. Detecting early signs of respiratory distress demands specialized pediatric expertise. Quality improvement is crucial to increase the required competence, furthermore, providing sound fundamental health care.
Purpose and research problem: The purpose of the master’s thesis is to actualize a knowledge-based teaching program, enhancing nurses’ competence in observing and assessing the respiration of children with bronchiolitis.
Method: The teaching program is a quality improvement intervention, utilizing Quality Improvement Work as method. The Norwegian Knowledge Centre's Model for Quality Improvement and the Didactic Relationship Model were applied systematically.
Results: The improvement work is a knowledge-based teaching program for nurses, providing competence in observing and assessing respiration of children with RSV bronchiolitis. Pediatric Assessment Triangle is prominent. The teaching program grounds on systematic research applying the Pyramid of Evidence Based Practice. Additional to the research, which conducts the foundation of the program, it was completed systematic searching on didactics. Lastly, there were conducted pilot educational lectures, with following evaluation forms, completed by the participants.
Conclusion: The teaching program can contribute to enhance nurse's competence observing and assessing the respiration of pediatric patients with RSV bronchiolitis, which furthermore increases the safety of the patients.