Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKynø, Nina M.
dc.contributor.authorDupuy, Thérèse Myhre
dc.contributor.authorGabor, Martine Charlotte
dc.date.accessioned2022-09-08T14:24:53Z
dc.date.available2022-09-08T14:24:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016679
dc.description.abstractBakgrunn: Om lag én av 20 barn vokser opp under forhold preget av barnemishandling. Likevel rapporterer sykepleiere og annet helsepersonell at de sjeldent eller aldri har sendt en bekymringsmelding til barnevernet. For å oppdage disse barna trengs det kunnskap, kompetanse og erfaring. Helseutfordringene barnemishandling kan føre til gir konsekvenser for barnet selv, familien og samfunnet generelt. Helsepersonell har et stort ansvar i å oppdage barn som utsettes for barnemishandling, og er lovpålagt å melde til barnevernet dersom det foreligger grunn til å tro at barnet er utsatt for barnemishandling. Barnesykepleiere skal ha tilstrekkelig kompetanse til å oppdage barn utsatt for barnemishandling, og til å kunne gjøre systematiske observasjoner av atferd, kroppslige tegn og reaksjoner. Barnesykepleiere vil på bakgrunn av denne spesialkompetansen være etterspurte undervisere, og har også ansvar for å videreformidle dette gjennom undervisning og kvalitetsutvikling. Undervisning basert på oppdatert forskning om barnemishandling kan bidra med å øke helsepersonellets kunnskap og kompetanse. Metode: Kvalitetsforbedringsarbeidet tar utgangspunkt i modellen for kvalitetsforbedring. Undervisningsprogrammet er laget ved hjelp av den didaktiske relasjonsmodellen. Resultater: Masterarbeidet er et kunnskapsbasert undervisningsprogram. Det er gjennomført pilotutprøving på hele programmet. Konklusjon: Undervisningsprogram er en form for kvalitetsforbedringsarbeid som er aktuell å bruke for å heve kunnskap og kompetanse blant helsepersonell og derved styrke pasientsikkerheten.en_US
dc.description.abstractBackground: About 1 in 20 children grow up in circumstances plagued by child abuse. However, nurses and other health professionals report that they rarely or never have reported a concern to The Norwegian Child Welfare Services. Knowledge, competence, and experience is required to recognize these children. Child abuse may result in a series of consequences, including health challenges for the child and family as well as society in general. Healthcare personnel bear significant responsibility in detecting children who are exposed to child abuse and are furthermore bound by law to report to The Norwegian Child Welfare Services if there is cause for concern. Pediatric nurses should have knowledge regarding signs of abuse, including behavior in children and caregivers, physical signs, and other reactions to being exposed to child abuse. On the basis of this special competence, pediatric nurses should be responsible for communicating this competence through teaching and quality development. Evidence-based educational programs can increase and improve healthcare personnel's knowledge and competence. Method: The master´s thesis is a quality improvement work established on the “Model for quality improvement”. The program has been designed by using the “Didactic relationship model”. Results: This master's thesis is an evidence-based educational program. Pilot trials have been conducted. Conclusion: Education is necessary for competence expansion, enhancing the quality of healthcare and thereby strengthen patient safetyen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectBarnemishandlingen_US
dc.subjectOmsorgssvikten_US
dc.subjectSeksuelle overgrepen_US
dc.subjectBarnesykepleiereen_US
dc.subjectUndervisningsprogrammeren_US
dc.subjectDidaktikken_US
dc.subjectKvalitetsforbedringen_US
dc.subjectChild abuseen_US
dc.subjectNeglecten_US
dc.subjectSexual abuseen_US
dc.subjectPediatric nursesen_US
dc.subjectTeaching programsen_US
dc.subjectDidacticsen_US
dc.subjectQuality improvementen_US
dc.titleUndervisningsprogram om barnemishandling for helsepersonellen_US
dc.title.alternativeEducational program on child abuse for health professionalsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber157en_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin, sosialmedisin: 801en_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Helsetjeneste- og helseadministrasjonsforskning: 806en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel