Undervisningsprogram om barnemishandling for helsepersonell
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3016679Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Om lag én av 20 barn vokser opp under forhold preget av barnemishandling. Likevel rapporterer sykepleiere og annet helsepersonell at de sjeldent eller aldri har sendt en bekymringsmelding til barnevernet. For å oppdage disse barna trengs det kunnskap, kompetanse og erfaring. Helseutfordringene barnemishandling kan føre til gir konsekvenser for barnet selv, familien og samfunnet generelt. Helsepersonell har et stort ansvar i å oppdage barn som utsettes for barnemishandling, og er lovpålagt å melde til barnevernet dersom det foreligger grunn til å tro at barnet er utsatt for barnemishandling. Barnesykepleiere skal ha tilstrekkelig kompetanse til å oppdage barn utsatt for barnemishandling, og til å kunne gjøre systematiske observasjoner av atferd, kroppslige tegn og reaksjoner. Barnesykepleiere vil på bakgrunn av denne spesialkompetansen være etterspurte undervisere, og har også ansvar for å videreformidle dette gjennom undervisning og kvalitetsutvikling. Undervisning basert på oppdatert forskning om barnemishandling kan bidra med å øke helsepersonellets kunnskap og kompetanse.
Metode: Kvalitetsforbedringsarbeidet tar utgangspunkt i modellen for kvalitetsforbedring. Undervisningsprogrammet er laget ved hjelp av den didaktiske relasjonsmodellen.
Resultater: Masterarbeidet er et kunnskapsbasert undervisningsprogram. Det er gjennomført pilotutprøving på hele programmet.
Konklusjon: Undervisningsprogram er en form for kvalitetsforbedringsarbeid som er aktuell å bruke for å heve kunnskap og kompetanse blant helsepersonell og derved styrke pasientsikkerheten. Background: About 1 in 20 children grow up in circumstances plagued by child abuse. However, nurses and other health professionals report that they rarely or never have reported a concern to The Norwegian Child Welfare Services. Knowledge, competence, and experience is required to recognize these children. Child abuse may result in a series of consequences, including health challenges for the child and family as well as society in general. Healthcare personnel bear significant responsibility in detecting children who are exposed to child abuse and are furthermore bound by law to report to The Norwegian Child Welfare Services if there is cause for concern. Pediatric nurses should have knowledge regarding signs of abuse, including behavior in children and caregivers, physical signs, and other reactions to being exposed to child abuse. On the basis of this special competence, pediatric nurses should be responsible for communicating this competence through teaching and quality development. Evidence-based educational programs can increase and improve healthcare personnel's knowledge and competence.
Method: The master´s thesis is a quality improvement work established on the “Model for quality improvement”. The program has been designed by using the “Didactic relationship model”.
Results: This master's thesis is an evidence-based educational program. Pilot trials have been conducted.
Conclusion: Education is necessary for competence expansion, enhancing the quality of healthcare and thereby strengthen patient safety