Tillitsbasert styring og ledelse på tvers av ulike nivåer – ledere og ansatte sin oppfattelse av tillitsbasert styring og ledelse i Osloskolen
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3016505Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler hvordan tillitsbasert styring og ledelse (TBSL) oppfattes på ulike nivåer innad i en organisasjon, og mellom enheter i en organisasjon. I Norge er særlig Oslo kommune kjent for å ha arbeidet systematisk med tillitsbasert styring og ledelse. I 2017 vedtok Oslo byråd at tillit skulle være et bærende prinsipp i styring og ledelse i kommunen. Ved hjelp av en kvalitativ metode undersøker vi hvordan TBSL oppfattes mellom ledere og ansatte i Osloskolen, og mellom ulike skoler i Oslo kommune. Studien omfatter tre grunnskoler fra to ulike bydeler i Oslo. Det er totalt 10 informanter, hvorav vi har intervjuet både lærere, undervisningsinspektør, assisterende rektorer og rektor. Oppgaven anvender translasjonsteori og institusjonell teori i analysen av hvordan styrings- og ledelsesformer som tillitsbasert styring og ledelse, oppfattes, innføres og brukes i organisasjoner i offentlig sektor.
Vi fant en rekke interessante funn. Først og fremst fant vi at skoleledelsen og ansatte hadde en noenlunde felles forståelse av begrepet TBSL. Empirien vår antyder at skoleledelsen har vært sterke oversettere og laget gode oversettelser. Dette samsvarer med oversettelsesperspektivet som beskriver hvordan translatørkompetansen til den som oversetter er avgjørende for suksess. Det forelå også en noenlunde felles oppfattelse av TBSL mellom ulike skoler i Oslo, noe som underbygges av mekanismene for strukturlikhet (isomorfi). Videre fant vi at skoleledelsen har mer kjennskap til begrepet TBSL enn lærerne. Funnet vårt samsvarer med et institusjonelt perspektiv som forklarer hvordan lærerne har en “fjern” relasjon til toppledelsen og får vedtak, som TBSL, formidlet gjennom skoleledelsen.
Studien viser også hvordan TBSL i liten grad har endret måten man driver styring og ledelse på i Osloskolen. Mye tyder på at TBSL ikke er noe nytt, men at det heller er et begrep på noe som allerede, i en viss grad, har eksistert i Osloskolen. Med andre ord, praksisen er der, men selve begrepet er derimot ikke levende for mange ansatte. Det er uklart hvor mye av de ulike skolene sin praktisering av tillitsbasert styring og ledelse som skyldes vedtaket i 2017.